به گزارش CNN فارسی، ایلان ماسک یکی از چهره‌های بانفوذ و ثروتمند حال حاضر دنیا است و در بیشتر زمینه‌ها از جمله تولید خودرو و شرکت‌های فضایی فعالیت دارد. این میلیاردر کارآفرین به تازگی خبر از خرید ۹.۲ درصد از سهام توییتر داد و بدین ترتیب، تبدیل به بزرگترین سهامدار این کمپانی شد.

ایلان ماسک به زور مالک کل توییتر می‌شود؟

حالا پس از محکم شدن جای پای ماسک در توییتر، به دیگر سهامداران این شرکت پیشنهاد داده کل سهام این شرکت را با پرداخت ۴۳ میلیارد دلار بخرد. این پیشنهاد در فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشته است. گفتنی است که پس از خرید قسمتی از سهام این شرکت، آقای ماسک اعلام کرد برنامه‌ای برای عضویت در هیات مدیره ندارد.

بنا بر گفته‌های فعلی ماسک، او نیازی به حضور در هیات مدیره ندارد و در حال حاضر تنها چیزی که می‌تواند ادامه حضور او را در این شرکت رقم بزند، مالکیت همه جانبه وی در امور شرکت است. به همین خاطر است که ایلان ماسک، پیشنهاد خرید کل سهام توییتر را به مبلغ هنگفتی مطرح کرده و این گونه توضیح می‌دهد که قصد وی از خرید این سهام، ایجاد تغییراتی اساسی در آن است.

کارآفرین برتر جهان و مالک و مدیر شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس و صاحب ماهواره‌های استارلینک در نامه‌ای که به تازگی منتشر کرده نوشته، توییتر در شکل و اوضاع کنونی رشدی نخواهد داشت و تنها راه نجات آن از این منجلاب، تبدیل شدن به یک شرکت خصوصی است.

ایلان ماسک در این نامه و در خطاب به برت تیلور که ریاست فعلی توییتر را بر عهده دارد گفته علاقه‌ای به چانه‌زنی ندارد و فکر می‌کند پیشنهادی که داده هم برای او و هم تمامی سهامداران فعلی شرکت رقم رضایت‌بخشی خواهد بود. وی در پایان این نامه خاطرنشان کرده در صورتی که به درخواست او بی‌توجهی شود، در خصوص مالکیت ۹.۲ درصدی توییتر تجدیدنظر می‌کند.

آن طور که ایلان ماسک در این نامه توضیح داده به نظر می‌رسد که پیام او بیشتر جنبه تهدید دارد و این طور القا می‌کند که یا کل سهام توییتر را به من بفروشید تا مالک بلامنازع آن من باشم یا این که به عنوان سهامدار بزرگ این شرکت همان ۹.۲ درصد را نیز خواهد فروخت.

یکی از نکات مهمی که نباید از نظر دور داشت، عدم پذیرش ورود به هیئت مدیره این شرکت است و ماسک خواسته بدین ترتیب هدف و خواسته نهایی خود را ابراز کند. از طرف دیگر وی اگر عضو هیئت مدیره شود دیگر نمی‌تواند بیش از ۱۵ درصد سهام شرکت را در اختیار داشته باشد. عده‌ای معتقدند که مالک شرکت تسلا، برای خرید سهام کل توییتر مبلغ ۴۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلاری ذکر کرده است.

ماسک از سال ۲۰۱۹ وارد توییتر شد و از همان ابتدای فعالیت خود موفق شد اثرگذاری زیادی روی دیگر کاربران بگذارد و چیزی حدود ۸۰ میلیون فالوور کسب کند. وی در تمام این مدت از توییتر به عنوان سکویی برای پرتاب استفاده کرده و بسیاری از موقعیت‌ها از این پلتفرم اجتماعی برای تأثیرگذاری در موضوع‌های مختلف اقتصادی شرکت‌های تحت تابعیت خود بهره برده است. برای مثال طی این دو سال چندین ارز دیجیتال توسط این شخصیت برجسته معرفی شده و آن طور که کارشناسان می‌گویند، این رمز ارزها هیچ ارزش و پشتوانه خاصی ندارند.

وی در مقاطع خاصی تصاویر و مطالب کوتاهی درباره برخی از ارزهای دیجیتال در توییتر خود به اشتراک می‌گذاشت و در تمام این مدت تمرکز زیادی روی دو ارز دوج کوین و شیبا داشت که به عقیده کارشناسان و متخصصان چندان پروژه‌های قدرتمندی در انتظار آنها نیست. هر چه هست آقای ایلان ماسک توانسته در صورت نیاز قیمت این ارزهای دیجیتال را زیر و رو کند.

عده‌ای معتقدند که ماسک از طریق تأثیرگذاری بر طیف وسیعی از مردم و خصوصا کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال حضور دارند سرمایه و اموال آنها را به باد می‌دهد. البته این کارشناسان و تحلیلگران بازار از همان بدو ورود چنین میم کوین‌های بی‌پشتوانه‌ای مدام تأکید کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند تمام سرمایه را یک شبه به باد دهد.

در این میان پیدا می‌شوند کسانی که به عنوان منتقدان ماسک او را متهم به وعده‌های تحقق نیافته می‌کنند. لازم به ذکر است که تاکنون چندین وعده از سوی این شخصیت تأثیرگذار داده شده و هیچکدام نیز عملیاتی نشده است و با همین شک و شبهه‌هاست که آنها معتقدند کار ماسک بلوف‌زنی و خالی کردن جیب مردم است.

هر چه باشد همچنان مشخص نیست که سهامداران و مدیران توییتر در پاسخ به ایلان ماسک چه واکنشی نشان خواهند داد. به هر ترتیب اگر توییتر به دست یک نفر بیفتد، می‌تواند آثار مهمی بر آینده این پلتفرم بگذارد. در بخش دیگری از نامه ماسک آمده که توییتر پتانسیل و انرژی زیادی برای تبدیل شدن به جایی بهتر را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید