به گزارش CNN فارسي ، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام روز سه‌شنبه ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه به تهران گفت: «ایران حالا می‌تواند بین وابستگی نسبی به روسیه و بازگشت به برجام یکی را انتخاب کند.»

رابرت مالی در توضیح این دو گزینه یادآور شد که روسیه در انزوای جهانی قرار دارد اما ایران در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، می‌تواند روابط اقتصاد طبیعی با جهان داشته باشد.

اشاره او به سفر روز گذشته رئیس‌جمهور روسیه به تهران است. ولادیمیر پوتین دیروز، سه‌شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران و ترکیه به تهران سفر کرد و با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئيسی‌، رئيس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

مقام‌های ایران و روسیه در جریان این دیدار بر توسعه روابط خود در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

رابرت مالی در ادامه این گفت‌وگو افزود که جمهوری اسلامی در صورت عدم بازگشت به مذاکرات احیای برجام با انزوای بیشتری مواجه می‌شود و هزینه فروش پهپادهای مسلح به روسیه را نیز پرداخت خواهد کرد.

مالی همچنین با اشاره به خبر فروش پهپادهای ایران به روسیه تاکید کرد که این موضوع بر خلاف ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر ”بی‌طرفی” در جنگ اوکراین است.

این مقام ارشد در دولت آمریکا هشدار داد چنانچه ایران پهپاد در اختیار روسیه قرار دهد، ایالات متحده نیز ”ابزارهایی برای تنبیه و مجازات در اختیار دارد.”

به تازگی گزارش‌های پرتعدادی منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند ایران، پهپاد در اختیار روسیه قرار می‌دهد. از جمله آنها، کاخ سفید روز ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) اعلام کرد که مقامات روسیه در روزهای ۸ ژوئن و ۱۵ ژوئیه (۱۸ خرداد و ۲۴ تیر) در فرودگاه کاشان در استان اصفهان از شماری از پهپادهای ایران بازدید کردند.

آ

مریکا همچنین تصاویر ماهواره‌ای از پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را که در حال نمایش و پرواز در این فرودگاه بودند، منتشر کرد؛ در حالی که هواپیمای هیئت روسی نیز روی زمین نشسته بود.

اندکی پیشتر نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که دولت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد ”ایران در حال آماده‌سازی چند صد پهپاد برای روسیه است.”

 

مذاکرات احیای برجام؛ پنجره‌ای در حال بسته شدن

رابرت مالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا همچنان احتمال بازگشت به مذاکرات برای احیای برجام وجود دارد یا خیر گفت: «اگر ایران بخواهد به مذاکرات بازگردد، راه آسانی در پیش دارد.»

او تصریح کرد: «ایران می‌گوید که مایل است به مذاکرات بازگردد، اما این موقعیت هر روز در حال از دست رفتن است و این گزینه‌ برای همیشه در دسترس باقی نمی‌ماند.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فروردین سال گذشته در وین آغاز و بیستم اسفند بدون رسیدن به توافق متوقف شد. آمریکا به طور غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد.

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش جمهوری اسلامی را به اتخاذ “تاکتیک‌های تاخیری” و ادامه فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، بسیار فراتر از حد مجاز در برجام که کمتر از چهار درصد تعیین شده، متهم می‌کنند.

مالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا تا چه زمانی برای مذاکره با ایران و احیای مذاکرات برجام تلاش می‌کند، گفت: «آمریکا نمی‌تواند شمارش معکوسی تعیین کند اما پنجره احیای برجام به سرعت در حال بسته شدن است.»

او با اشاره به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از خروج آمریکا از برجام افزود که ایران در حال حاضر، ”تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب فاصله دارد.”

در روزهای گذشته برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به صراحت گفته‌اند که، ایران توانایی فنی ساخت بمب اتمی را دارد اما تصمیمی برای این کار ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید