به گزارش CNN فارسی آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه، به طور رسمی پیش‌نویس قطعنامه‌ انتقاد از جمهوری اسلامی به دلیل «بی‌پاسخ گذاشتن» پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شورای حکام این آژانس ارائه کردند.

در این قطعنامه به صراحت درباره «سه مکان اعلام‌نشده» ایران به آژانس ابراز نگرانی شده و علت این نگرانی نیز خودداری ایران از «همکاری کافی» با آژانس درباره این سه سایت هسته‌ای عنوان شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز که متن این پیش‌نویس را رویت کرده، متن رسمی «تغییرات اندکی» نسبت به پیش‌نویسی دارد که هفته پیش رسانه‌ای شد.

رویترز وجود این تغییرات اندک را نشانه مذاکره میان قدرت‌های غربی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران عنوان کرده است.

در حالی که روسیه که متحد جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، مخالف صدور این قطعنامه است و گفته می‌شود چین نیز با آن موافقتی ندارد، رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که با وجود هشدارها و مخالفت‌های تهران، این متن به راحتی رای آورده و تصویب خواهد شد.

مقام‌های ارشد اتمی ایران به صراحت هشدار داده‌اند که تصویب این قطعنامه علیه جمهوری اسلامی می‌تواند به ابتکارات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و غرب، آسیب جدی وارد کند.

پیشتر اعلام شده است که قطعنامه آمریکا و اروپایی‌ها احتمالاً روز چهارشنبه،‌ ۱۸ خرداد، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس متن پیش‌نویس ارسالی به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس، قطعنامه یاد شده از ایران می‌خواهد که «فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌ بر تعامل بیشتر با هدف شفاف‌سازی و حل و فصل کلیه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بی‌درنگ بپذیرد».

روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به صراحت گفته بود که ایران به‌طور مداوم به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و دستیابی آن به منابع قابل توجهی که از خط قرمز عبور کند «بسیار نزدیک است و چند هفته بیشتر نیست».

مدیرکل آژانس در ادامه نشست مطبوعاتی خود در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس تاکید کرده که همچنان تردیدهای مهمی در ارتباط با برنامه هسته‌ای «جاه‌طلبانه» ایران وجود دارد، اما راهی جز این نیست که همکاری طرف‌ها با تهران در مورد این برنامه ادامه یابد.

مقام‌های ارشد هسته‌ای و قضایی جمهوری اسلامی، پس از این سخنان، گروسی را به «سیاسی‌کاری» متهم کرده و در مورد واکنش متقابل و شدید ایران در صورت تصویب قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار دادند.

مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق موسوم به برجام، مدت‌ها است که در وین متوقف شده و طرفین علت این توافق را به عملکرد و مطالبات یکدیگر نسبت می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید