کانون مدافعان حقوق بشر روز دوشنبه همین هفته (۱۶ اوت) در نامه‌ای به تیالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه حق سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد، تلاش کرده او را در جریان “وضعيت اسفناک و غم انگيز” سلامت مردم ايران قرار دهد.

نویسندگان نامه با اشاره به شمار بالای قربانیان کرونا در ایران نوشته‌اند “هر دو دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می‌دهد”. آنها به دلایل متعدد این وضع اشاره کرده‌اند، از جمله “آزاد گذاشتن برگزاری مراسم مذهبی محرم و تشويق مردم به حضور در اين تجمعات” و مهم‌تر از آن “بيانات و دستورات غير كارشناسانه، غیر علمی و سياست زده” آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که مانع از ورود به موقع واکسن به ایران شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر به مدیریت شیرین عبادی، در نامه خود خامنه‌ای را مسئول ناکارآمدی و ناتوانی نظام پزشکی و درمانی ایران در مبارزه با كرونا دانسته که “منجر به تلفات جمعیت زیادی از مردم بی‌دفاع ایران شده است”.

کانون مدافعان حقوق بشر به این اشاره کرده که علی خامنه‌ای در ابتدای سال گذشته آمریکا را متهم به تولید ویروس کرونا کرد. او ۱۰ ماه بعد یعنی در اوج بحران کرونا ورود واکسن‌های معتبر و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی به ایران را به خاطر “آمریکایی و انگلیسی” بودن این واکسن‌ها ممنوع کرد.

در نامه آمده است که چگونه این سیاست باعث شد “واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر که چند انجمن خیریه به دنبال آن بودند، منتفی” شود و چگونه سیاست‌های جمهوری اسلامی “مردم را در سردرگمی و بی پناهی کامل” قرار داده است.

نویسندگان نامه هم‌چنین به بهانه حکومت ایران در عدم دسترسی مردم به واکسن اشاره کرده‌اند. مقام‌های ایران کمبود واکسن را به تحریم‌های اقتصادی نسبت می‌دهند، در حالی که این امر از سوی “کوواکس” تکذیب شده است. آنها همچنین به جلوگیری حکومت ایران از ورود عوامل و تجهيزات پزشكی و درمانی پزشكان بدون مرز اشاره کرده‌اند.

و نتیجه ی تمامی این تصمیمات اشتباه چیزی جز تباه زندگی افراد زیادی در ایران نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید