به گزارش CNN فارسی، بنابر بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا، حدود ساعت ۱۱ دوشنبه شب «کشتی پشتیبانی شهید بازیار» نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های بین‌المللی، این قایق بدون سرنشین را که ارتباط آن با ناوگان پنجم آمریکا قطع شده بود، تصرف کرده و با یدک کشیدن آن، در صدد انتقالش به سواحل ایران بود.

ناو یواس‌اس تاندربولت پس از مشاهده اقدام به سوی کشتی سپاه پاسداران به حرکت درآمد و همزمان ناوگان پنجم آمریکا یک بالگرد سیکورسکی سی‌هاوک از اسکادران رزمی مستقر در پایگاه این ناوگان در بحرین را به پرواز در آورد.

پس از این اقدامات بود که کشتی سپاه پاسداران سیم یدک‌کش را قطع کرده و با عقب‌نشینی از انتقال این قایق بدون سرنشین، منطقه را ترک کرد.

مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، نیز در بیانیه خود گفت که یک کشتی سپاه پاسداران روز دوشنبه در اقدامی «غیر قانونی و غیر حرفه‌ای» تلاش کرد تا یک قایق بدون سرنشین را در خلیج‌فارس تصرف کند اما ناو یواس‌اس تاندربولت نیروی دریایی ایالات متحده از این کار جلوگیری کرده است.

در بیانیه فرمانده سنتکام تاکید شده است که عملکرد حرفه‌ای ناو یواس‌اس تاندربولت «این اقدام غیرقانونی ایران جلوگیری و آن را خنثی» کرد.

مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، در بیانیه خود تاکید کرد که این اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، غیر قانونی و غیر حرفه‌ای خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

پس از انتشار بیانیه سنتکام درباره ناکام گذاشتن سپاه پاسداران در یدک‌کشی و انتقال قایق بدون سرنشین آمریکا، سایت نورونیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نوشت: «اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه در زمینه کنترل و یدک قایق بدون سرنشین آمریکایی با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی» انجام شده است.

این سایت در ادامه نوشت: «بعد از حضور ناوچه آمریکایی در منطقه و توجیه شدن به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر، قایق فوق با تصمیم فرمانده ناو پشتیبانی سپاه رها شد.»

سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی همزمان نوشت: هنوز مشخص نیست، قایق‌های بدون سرنشین با چه هدفی به خطوط کشتیرانی اعزام می‌شوند.»

در همین حال یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده با تاکید بر اینکه «آمریکا می‌خواهد مستقل از توافق هسته‌ای احتمالی، اقدامات ایران در منطقه مهار کند و به همین منظور انجام عملیات علیه اقدامات خصمانه ایران را افزایش» می‌دهد.

این مقام‌نظامی گفت که آمریکا، عملیات‌هایی را در عراق و سوریه برای مقابله با اقدامات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران انجام می‌دهد و پهپادهای آمریکایی به ویژه در ماه‌های اخیر چندین حمله را در منطقه علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند.

ایالات متحده در حال انجام عملیات در عراق و سوریه برای مقابله با تلاش شبه نظامیان طرفدار ایران برای استقرار در منطقه است. پهپادهای آمریکایی به ویژه در ماه‌های اخیر چندین حمله را علیه اهداف طرفدار ایران در منطقه انجام داده‌اند.

پس از حمله هفته گذشته آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، واشینگتن پست در گزارشی نوشت که از ماه آوریل که مایکل کوریلا به فرماندهی سنتکام رسیده، تلاش‌ها برای جلوگیری از حمله‌های ایران علیه نیروها و دارایی‌های آمریکا شدت گرفته تا جمهوری اسلامی نتواند با مصونیت به این اقدام‌ها دست بزند.

یک منبع ‌آگاه نیز به واشینگتن پست گفت که دیدگاه کنونی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا این است که انفعال در برابر حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به افزایش این حمله‌ها منجر می‌شود و همین امر تنش‌ها را افزایش خواهد داد.

در همین حال، الکسیس گرینکویچ، از فرماندهان سنتکام و فرمانده ارشد هوایی آمریکا در خاورمیانه، نیز با اشاره به تلاش‌ها برای ایجاد سازوکار اشتراک‌گذاری اطلاعات میان کشورهای منطقه و شکل دادن به یک اتحاد منطقه‌ای علیه ایران، به مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد تمایلات جنگ‌طلبانه‌‌شان هشدار داد و گفت: هدف ما بازدارندگی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید