به گزارش CNN فارسی قیمت خودرو در بازار ایران، به‌دلیل کاهش عرضه و جلوگیری از طرح واردات خودرو، به‌شدت افزایش یافته تا جایی که قیمت پراید به مرز دویست میلیون تومان رسیده است.

برخی رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که قیمت خودرو پراید با افزایش شدید قیمت به بیش از ۱۹۰ میلیون تومان رسیده و در حال رسیدن به رکورد قیمتی دویست میلیون تومانی است.

عبور قیمت پراید از ۱۹۰ میلیون تومان پرحاشیه‌ترین اخبار دو روز گذشته بوده‌ است. با توجه به حداقل حقوق مصوب برای سال ۱۴۰۱، قیمت پراید برابر با جمع کامل حقوق حدود سه سال فردی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت: «تقاضا برای خودروهای مدل ۱۴۰۱ بیشتر است و این موضوع باعث افزایش حدود بیست میلیون تومانی قیمت این خودروها شده است.»

با این حال او به خبرگزاری فارس تأکید کرده است که «افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر دلایل متعددی دارد و یکی از دلایل آن کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار است.»

به‌گفته این فعال صنفی، «در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تأثیر گذاشته است.»

یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در چند سال اخیر مدیریت بازار توسط خودروسازان با حمایت‌های دولت بوده است. شرکت‌های ایرانی با مدیریت روند عرضه در این چند سال سعی در افزایش قیمت خودرو به نفع خود داشته‌اند و بازار انحصاری و نبود واردات خودرو هم دست آن‌ها را برای فروش خودروهای خود با قیمت‌های عجیب در بازار ایران باز گذاشته‌ است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین گفته است: «نوسانات ارزی و نیز مباحث مطرح‌شده در مورد ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر مؤثر بوده است.»

خودرو در اغلب کشورها یک کالای مصرفی است، اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه در مبادلات در ایران، یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود و به همین دلیل، به‌گفته رئیس اتحادیه، «تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن مؤثر است و با کاهش یا افزایش قیمت شاهد تغییرات قیمت در این کالا هستیم».

در همین زمینه، وب‌سایت ایران جیب درباره قیمت پراید و مقایسه آن با قیمت‌های جهانی نوشته است: «با توجه به این‌که قیمت دلار به ۲۷ هزار تومان رسیده است، پراید نیز حدوداً شش هزار دلار قیمت دارد. خودروهای خارجی مانند فورد فیستا، فولکس واگن گلف، تویوتا یاریس، مزدا ۲ و رنو داچیا از جمله خودروهای صفر کیلومتر با قیمت زیر ۱۰ هزار دلاری در جهان هستند. این خودروها را در کشورهای دیگر می‌توان خریداری کرد. البته خودروهای کارکرده آن‌ها به زیر شش هزار دلار می‌رسد.»

درباره قیمت دیگر خودروها نیز خبرآنلاین گزارش داده است که قیمت خودرو تیبا هاچ‌بک پلاس به ۲۰۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۶۹ میلیون رسیده است.

بر اساس این گزارش، پژو ۲۰۶ تیپ پنج با قیمت ۳۲۶ میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۳ میلیون تومان رسیده و خودروی تارا اتوماتیک ۵۳۶ میلیون تومان قیمت دارد.

بسیاری از منتقدان، سیاست‌های لابی مافیای خودرو در مدیریت بازار به‌نفع خودروهای بی کیفیت ایرانی و چینی را دلیل این افزایش شدید قیمت در بازار خودرو می‌دانند.

یکی از متهمان پشت پرده این افزایش قیمت‌ها قطعه‌سازان ایرانی هستند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نجفی‌منش، از مدیران صنعت قطعه‌سازی ایران، گفته است: «قیمت ارز یکی از مؤلفه‌هایی است که در قیمت تمام‌شده برخی بازارها تأثیر مستقیم می‌گذارد و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست. در روزهای گذشته ما شاهد آن بودیم که قیمت دلار از حدود ۲۵ هزار تومان به بیش از ۲۸ هزار تومان رسید و این موضوع خود را در بازار خودرو نیز نشان داده است.»

طرفداران صنعت خودرو ایران در حالی کاهش نیاز ایران به خودروهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز را از دلایل اصلی حمایت از تولید انحصاری خودرو در ایران عنوان می‌کنند که این صنعت به‌شدت نیازمند ارز است و طرفداران آن افزایش قیمت خودرو را مرتبط با قیمت ارز اعلام می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران میزان تولید خودرو مورد نیاز کشور را یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه عنوان کرده و گفته است میزان تولید «به عدد ۸۰۰ هزار دستگاه در سال» می‌رسد؛ یعنی میزان تولید ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر از نیاز بازار است.

به‌گفته این فعال بازار خودرو، «تا زمانی که میزان تولید خودرو و عرضه آن به این شکل باشد، قیمت خودرو روند افزایشی خود را حفظ می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید