به گزارش CNN فارسی شرکت فایزر می‌گوید در تحلیل نهایی قرص خوراکی ضد ویروس کرونای ساخت این شرکت در پیشگیری از بستری شدن و مرگ در بیماران پرخطر حدود ۹۰ درصد اثربخشی دارد.

این شرکت داروسازی آمریکایی همچنین گفت که داده‌های آزمایشگاهی تازه نشان می‌دهد این دارو اثربخشی‌اش در برابر سویه‌ی اومیکرون کرونا را هم حفظ کرده است.

فایزر ماه پیش اعلام کرد که نتایج مقدماتی بررسی‌اش در ۱۲۰۰ نفر نشان داده است قرص خوراکی‌اش در پیشگیری از بستری شدن یا مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ ۸۹ درصد اثربخشی دارد. داده‌های نهایی این بررسی که روز سه‌شنبه منتشر شد، شامل بررسی این دارو در ۱۰۰۰ نفر اضافی هم می‌شود.

نتایج نهایی نشان داد در گروهی که قرص ضدویروسی را دریافت می‌کردند، هیج مورد مرگی رخ نداده، اما در گروه دریافت‌کنندگان دارونما (قرص بی‌اثر) ۱۲ مورد مرگ رخ داده است.

قرص فایزر یک قرص ترکیبی است که شامل یک داروی تجربی جدید، از گروه‌ مهارکننده‌های آنزیم پروتئاز (یک آنزیم کلیدی برای تکثیر ویروس)  و یک داروی ضدویروسی قدیمی‌تر به نام «ریتانوویر» است. اگر این قرص تایید شود با نام تجاری «پاکسلووید» (Paxlovid) عرضه خواهد شد.

فایزر همچنین داده‌های ابتدایی دومین کارآزمایی بالینی‌اش با این قرص را منتشر کرده است که نشان می‌دهد این قرص میزان بستری شدن بزرگسالانی  را در گروه پرخطر قرار ندارند، را نیز به علت کرونا حدود ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

فایزر می‌گوید در دسترس قرار گرفتن این قرص می‌تواند از موارد زیادی از بستری شدن جلوگیری کند و جان‌های بسیاری را نجات دهد و همچنین اگر افراد آن را در ابتدای عفونت کرونا مصرف کنند، احتمالا می‌تواند سرایت ویروس را هم به میزان زیادی کاهش دهد.

مقامات فایزر می‌گویند انتظار دارند این قرص به زودی برای مصرف در افراد پرخطر از لحاظ دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان‌های ناظر دارویی در انگلیس و اروپا تایید شود.

در حال حاضر درمان خوراکی ضدویروسی تاییدشده برای کرونا در آمریکا و اروپا وجود ندارد.

فایزر همچنین می‌گوید بررسی‌های آزمایشگاهی اخیر نشان داده است که این قرص بر ضد آنزیم پروتئاز سویه‌ی اومیکرون نیز به همان اندازه پروتئاز سایر سویه‌های نگران‌کننده کروناویروس موثر است.

فایزر گفته است که می‌تواند ۱۸۰۰۰۰ دوره درمانی قرص پاکسلووید را تا پایان سال جاری میلادی ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند و قصد دارد دست کم ۸۰ میلیون دوره درمانی دیگر را نیز در سال ۲۰۲۲ تولد کند.

دیدگاهتان را بنویسید