به گزارش CNN فارسی سهام استارباکس، روز جمعه در بحبوحه اعتراض عمومی علیه تصمیم قهوه ساز برای افزایش قیمت محصولات در چین، بزرگترین بازار آن در خارج از ایالات متحده، ۰٫۸ درصد افزایش یافت.سهام در یک سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.

این شرکت قیمت برخی از نوشیدنی ها و محصولات غذایی در چین را ۱-۲ یوان (۱۶-۳۲ سنت) افزایش داده است که برای اولین بار در بیش از سه سال گذشته است. قبلاً قیمت ها را در بازار داخلی خود نیز افزایش داده بود، که خود کمی جلب توجه کرد.

این شرکت در ویبو ، یک سرویس مشابه توییتر، عذرخواهی کرد. به گفته استارباکس، تصمیمات قیمت گذاری بر اساس عوامل بسیاری از جمله هزینه های عملیاتی است. کاربران در Weibo خواستار تحریم این خرده فروشی شدند.

استارباکس سه ماهه اول سختی را در چین پشت سر گذاشت. فروش فروشگاه های مشابه در کشور ۱۴ درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش ۹ درصدی در میانگین بلیط و کاهش ۶ درصدی در معاملات بود. درآمد سه ماهه اول بازار نسبت به سال قبل ۲ درصد کاهش یافت و به ۸۹۷ میلیون دلار رسید. تا ۲ ژانویه (۱۲ دی)، استارباکس ۳۴۳۱۷ فروشگاه در سراسر جهان داشت. چین بیش از یک در هفت مورد آن را به خود اختصاص داده است.

افزایش فشار هزینه ها باعث شده است تا استارباکس کاهش شدیدتری را در کل درآمد در سال جاری پیش بینی کند. این شرکت اکنون شاهد کاهش ۴-۶ درصدی سود هر سهم در سال است در حالی که پیش‌بینی قبلی آن بیش از ۴ درصد نبود.

این شرکت در اوایل ماه جاری چشم انداز خود را پس از آن که نتایج سه ماهه اول کمتر از برآوردها بود، تجدید نظر کرد، که تحت تاثیر افزایش هزینه ها در بازار فشرده نیروی کار و مواد قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید