به گزارش CNN فارسی ، شبکه ۵G در سراسر جهان در حال گسترش است؛ اما با گسترش استفاده از نسل پنجم اینترنت پژوهشگران نگرانی‌های خود را در مورد زیان‌های استفاده از این فناوری برای انسان و محیط‌زیست ابراز کرده‌اند. درخواست‌ها و تعلیق‌های موقتی نسبتاً زیادی برای جلوگیری از گسترش استفاده از شبکه ۵G توسط پژوهشگران و پزشکان واجد شرایط به امضا رسیده است؛ اما آیا ادعاهای مطرح‌شده در موردهای آسیب‌های ناشی از استفاده از این فناوری برای سلانت انسان و محیط‌زیست صحت دارد؟

با وجود گسترش استفاده از ۵G و راه‌اندازی شبکه جدیدترین نسل اینترنت همراه توسط اپراتورهای مختلف، عموم مردم هنوز استقبال چندان زیادی از آن نکرده‌اند و ادعاهای زیادی در رابطه با مضر بودن ۵G مطرح شده است؛ به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۸ گزارشی مبنی بر کشته شدن صدها پرنده در هلند به دلیل آزمایش شبکه ۵G منتشر شد؛ البته بعدها مشخص شد چنین خبری صحت نداشته است؛ اما گذشته از وجود چنین شایعات کذبی در مورد ۵G، آیا واقعاً این فناوری برای سلامتی انسان خطر آفرین است؟

دلیل مخالفت عموم مردم آگاه با استفاده از اینترنت ۵G، استفاده از طول‌موج‌هایی با فرکانس به‌شدت بالا (در حد میلی‌متر) است. برای ارائه نسل پنجم اینترنت بسته به استفاده از شبکه‌هایی با پهنای باند کم، متوسط و زیاد، از موج‌هایی با فرکانس‌هایی بین صدها مگاهرتز تا ده‌ها گیگاهرتز استفاده می‌شود. موج‌های مورداستفاده در این فناوری به دلیل برخورداری از فرکانس بسیار بالا، مانند موج‌های مورداستفاده در شبکه ۴G در مسافت‌های طولانی انتقال داده نمی‌شوند.

به همین دلیل آنتن‌های مورداستفاده برای انتقال امواج این نسل از اینترنت باید در نزدیکی یکدیگر نصب شوند تا کاربران بتوانند امواج قدرتمند و پایداری را دریافت کنند؛ بنابراین باید تعداد آنتن‌های انتقال‌دهنده امواج را افزایش داد واز تعداد زیادی آنتن برای انجام کار استفاده کرد. برای انتقال امواج ۵G به ازای هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، یک آنتن موردنیاز است. البته منظور ما از آنتن، دکل‌های مخابراتی عظیم نیست؛ بلکه در مورد آنتن‌های کوچک با عرض و ارتفاع کم (مانند آنتن‌های مورداستفاده در خودروها) صحبت می‌کنیم که فضای بسیار کمی را از دکل‌های مخابراتی اشغال می‌کنند.

باز هم این سؤال مطرح می‌شود که آیا این آنتن‌ها برای سلامتی انسان و محیط‌زیست مضر هستند؟ در مورد این سؤال دو ایده کاملاً متفاوت از یکدیگر وجود دارد. برخی از شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و همچنین برخی از وب‌سایت‌های دولتی مانند وب‌سایت‌های مطرح CDC و EPA تلاش می‌کنند در مورد بی‌خطر بودن امواج منتشرشده از این دکل‌ها برای سلامتی انسان و محیط‌زیست، به عموم مردم اطمینان خاطر بدهند.

کمیسیون ارتباطات فدرال هم تأیید کرده است که قانون مربوط به محدودیت انتشار امواج رادیویی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ وضع شده است؛ هنوز هم ادامه دارد. یکی از مشکلات مرتبط با چنین بحث‌هایی استفاده از کلمه «Radiation» به معنی تابش است که این تصور را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که امواج ۵G به‌اندازه تشعشعات هسته‌ای خطرناک هستند و چنین تصوری در مورد ۵G مایه تأسف است. کلمه «Radiation» تنها برای توصیف انتشار انرژی به شکل امواج الکترومغناطیسی از یک منبع به کار می رود. برای درک بهتر مفهوم این کلمه می‌توانیم بگوییم گرمای آزادشده از بدن شما هم ازنظر فنی نوعی تابش محبوب می‌شود.

یکی دیگر از نگرانی‌های مرتبط با ۵G استفاده از طول‌موجی بسیار کوتاهی و طول موج کوتاهی با فرکانس بالا است که آن‌ها را تنها می‌توان در مسافت‌های کوتاه انتقال داد؛ البته امواج منتشرشده از آنتن‌های ۵G تابش‌های غیر یون‌ساز محسوب می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر این امواج دارای انرژی کافی برای جدا کردن الکترون‌ها از اتم‌ها نیستند (فرایند لازم برای ایجاد یون)؛ درنتیجه پیوندهای شیمیایی را از یکدیگر جدا می‌کنند (درست مانند پیوندهای شیمیایی موجود در DNA بدن انسان).

امواج یونیزه کننده مانند اشعه‌های ایکس یا اشعه‌های گاما که از منابع رادیواکتیو منتشر می‌شوند، جزو امواجی با طول‌موج‌هایی در رده اگزا هرتز محسوب می‌شوند. (برخی از اشعه‌های یونیزه کننده مانند امواج فرابنفش در رده امواجی با طول‌موج‌ها پایین‌تر قرار می‌گیرند). فرکانس‌های اگزارهرتزی به فرکانس‌های ۱۰ به توان ۱۸ هرتز یا فرکانس‌های بالاتر گفته می‌شود که چند سطح بالاتر از فرکانس‌های گیگاهرتزی هستند. فرکانس‌های این رده از فرکانس‌ها ۱۰ به توان ۹ در هر ثانیه هستند (یا یک میلیارد سیکل در ثانیه).

گوشی‌های نسل دوم، سوم و چهارم اینترنت یا به‌عبارت‌دیگر گوشی‌های ۲G و ۳G و ۴G امواج رادیویی را با فرکانسی بین ۰.۷ تا ۲.۷ گیگاهرتز منتشر می کنند (۰.۷ ضربدر ۱۰ به توان ۹ تا ۲.۷ ضربدر ۱۰ به توان ۹)

درواقع نور مرئی فرکانسی بالاتر از فرکانس معمول قابل‌استفاده برای ارسال امواج اینترنت ۵G دارد. طول‌موج نور بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر است (۴.۳ ضربدر ۱۰ به توان ۱۴ تا ۷.۵ ضربدر ۱۰ به توان ۱۴ هرتز). نتایج برخی از تحقیقات ثابت کرده است قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی غیر یونیزه می‌تواند برای سلامت انسان و محیط‌زیست مضر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید