به گزارش CNN فارسی ، سنتکام گفت که هدف از اعزام این ناو آبی-خاکی و واحد گشت به خلیج فارس «حمایت از فعالیت‌ های دریایی با هدف حصول اطمینان از ثبات و امنیت دریانوردی» در منطقه است.

اعزام این ناو به ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده در بحرین در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌های ایران و آمریکا در ارتباط با امنیت کشتی‌رانی در منطقه شدت گرفته است.

سپاه پاسداران روز ۱۲ آبان اعلام کرد که نیروی دریایی این نهاد در هفته قبل از آن با اجرای «عملیات هلی‌برن» بر روی عرشه یک نفتکش، که بعدا مشخص شد نفتکش ویتنامی سوتیس است، جلوی توقیف محموله نفت صادراتی ایران از طرف آمریکا را گرفته و نیروهای آمریکایی نیز با وجود تعقیب نیروهای سپاه، نتوانسته‌اند این نفتکش را پس بگیرند.

نفتکش سوتیس در مردادماه محموله‌ای شامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام را به چین برده بود اما به دلیلی نامشخص موفق به تحویل بار خود نشد و به سمت خاورمیانه بازگشت.

روز سه‌شنبه، سپاه‌ پاسداران اعلام کرد نفتکش توقیف‌شده سوتیس پس از تخلیه نفت ایران در بندرعباس، با حکم قضایی آزاد شده است.

طبق گزارش تانکر ترکرز، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، محموله این نفتکش ویتنامی به نفتکش ایرانی ریما منتقل شده است.

مقام‌های آمریکایی گزارش‌ها درباره توقیف این نفتکش با پرچم ویتنام را تایید کرده‌اند، اما روایت سپاه درباره رویارویی نیروهای نظامی دو کشور را مورد تکذیب قرار داده‌اند.

در همین حال، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که دو نفتکش ایرانی درحال انتقال نفت به صورت «کشتی به کشتی» در خلیج فارس هستند.

این دو نفتکش‌ به اسامی هلم و سودا، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران هستند و یکی از این دو نفتکش با ارسال پیام‌های جعلی وانمود می‌کند در یکی از پایانه‌های عراق درحال بارگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید