به گزارش CNN فارسی، بایدن در سخنرانی خود در جمع چهره‌های دموکرات در فیلادلفیا گفت که این اقدام‌ها در مجموع «یک ضربه محکم دیگر» به اقتصاد روسیه وارد خواهد کرد و خاطرنشان کرد که ولادیمیر پوتین مقصر این وضعیت است.

بایدن همچنین از ممنوع کردن واردات ودکا، غذاهای دریایی و الماس از روسیه و منع صادرات محصولات لوکس به روسیه خبر داد.

او همچنین تاکید کرد که آمریکا نام الیگارش‌های روسی بیشتری را به فهرست تحریم‌های خود اضافه خواهد کرد.

بایدن گفت: «ما مصمم هستیم روسیه را هر چه بیشتر از اقتصادهای خود و از سیستم مالی بین‌المللی منزوی کنیم.»

رییس‌جمهوری آمریکا هشدار داد اگر روسیه بخواهد علیه اوکراین سلاح شیمیایی استفاده کند «هزینه هنگفتی» خواهد پرداخت.

بایدن همچنین با انتقاد از تقاضاها در داخل ایالات‌متحده برای حضور فعال نظامی ایالات‌متحده در جنگ اوکراین و ایجاد منطقه پرواز ممنوع ناتو بر فراز این کشور هشدار داد که چنین اقدامی به «جنگ جهانی سوم» منجر خواهد شد.

او در عین حال تاکید کرد که آمریکا از هر وجب قلمرو ناتو دفاع خواهد کرد.

از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا و اعضای گروه هفت خواستار لغو موقعیت تجاری روسیه به عنوان «کشور مطلوب» خود شدند، تا با این اقدام بتوانند تعرفه‌ کالاهای روسی را افزایش داده و بر سقف معاملات آنها محدودیت اعمال کنند.

عملی شدن این تصمیم نیازمند تصویب کنگره است، که نمایندگان کنگره نیز پیشاپیش برای این اقدام اعلام آمادگی کرده‌اند.

کاخ سفید همچنین در بیانیه‌ای دیگر از تعطیلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روسیه خبر داد و افزود که کشورهای گروه هفت همچنین قصد دارند دسترسی روسیه به بودجه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را قطع کنند.

آمریکا و متحدانش در روزهای اخیر به صورت هماهنگ تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که محدودیت‌های گسترده‌ای را برای صادرات و بخش بانکداری روسیه ایجاد می کند.

طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، تحریم صادرات کالاهای لوکس به روسیه و بلاروس، از جمله صادرات خودرو و ساعت‌های گران‌قیمت، الکل و جواهرات فورا به اجرا در خواهد آمد.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که واشینگتن چند عضو هیات مدیره نویکوم بانک و شرکت مشاوره مدیریت تجاری ای‌بی‌آر روسیه را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز از تحریم ویکتور وکسلبرگ، الیگارش میلیاردر روسی، سه عضو خانواده سخنگوی کرملین، ۱۲ عضو دوما و ۱۰ عضو هیات مدیره بانک وی‌تی‌بی، دومین بانک بزرگ روسیه، خبر داد.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد که اقتصاد ایالات‌متحده در وضعیت قدرتمندی قرار دارد، اما تحریم‌ها علیه روسیه بر آن اثر خواهد گذاشت.

او بر تلاش دولت آمریکا بر محافظت‌ از مصرف‌کنندگان آمریکایی در برابر افزایش قیمت انرژی و نرخ تورم تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید