به گزارش CNN فارسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، می‌گوید که مذاکرات با ایران با هدف پایان دادن به یک بن‌بست طولانی درباره توضیح منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های ظاهرا قدیمی اما اعلام‌نشده از سوی ایران، در «مرحله بسیار دشواری» است.

گروسی و ایران در ماه مارس بر سر یک برنامه سه ماهه توافق کردند تا این موضوع را به طور کامل برررسی کنند. مسئله سایت هایی که در آن ذرات اورانیوم پیدا شده اما ایران فعالیت‌ هسته‌‌ای در آنها را پیشتر گزارش نکرده است موضوعی است که حتی با وجود مذاکرات گسترده‌تراحیای برجام، باعث تنش میان ایران و قدرت‌های غربی بوده است.

به گزارش رویترز، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی که بازوی هسته‌ای سازمان ملل متحد است روز چهارشنبه در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس در سوئیس گفت: «فکر می‌کنم در این مرحله باید از نتیجه‌گیری نهایی خودداری کنم، زیرا هنوز فرآیند را به پایان نرسانده‌ایم، اما اجازه دهید بگویم که در حال حاضر در مرحله بسیار دشواری هستیم.»

گروسی قرار است چگونگی پیشرفت مذاکرات درباره موضوعات باقی‌مانده با ایران را در تاریخ ۶ ژوئن، به شورای حکام ۳۵ عضوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دهد.

او ابراز امیدواری کرد که تا آن زمان پاسخ‌های «معتبری» دریافت کند.

تلاش گروسی برای دریافت پاسخ از ایران در زمینه ذرات کشف شده اورانیوم‌ بخشی از مذاکرات احیای برجام نیست، اما عدم پیشرفت در این زمینه می‌تواند به تقابل تازه‌ای بین ایران و غرب در احیای آن توافق سال ۲۰۱۵ منجر شود. این مذاکرات پیشتر هم به خاطر خودداری تهران از گفت‌و‌گوی مستقیم با واشنگتن پیچیده شده است. گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای برجام آخرین بار در ماه مارس برگزار شد.

یکی از مسائل مورد اختلاف برای احیای برجام مسئله حضور سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» در آمریکا است. ایران خواستار حذف سپاه از آن فهرست شده است اما روزنامه پولیتیکو روز سه‌شنبه گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تصمیم نهایی خود را گرفته و نام سپاه را از این فهرست حذف نمی‌کند. در همین روز، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در توئیتی این موضوع را تائید کرد و گفت که رئیس جمهوری آمریکا او را در جریان این تصمیم قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید