به گزارش CNN فارسي ، مارتین فریک، مدیر برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (دبلیو.اف.پی) در آلمان هشدار داد که صادرات میلیون‌ها تن غلات در اوکراین به دلیل بسته شدن بنادر دریایی در نتیجه تهاجم نظامی روسیه، متوقف شده است.
فریک، سه‌شنبه ۳ مه، به «خبرگزاری آلمان» گفت: «حدود ۴٫۵ میلیون تن غلات در کانتینرها در بنادر اوکراین به دلیل مسیرهای دریایی ناامن یا اشغال شده که برخی از آنها مین‌گذاری شده‌اند و همچنین بنادر غیرقابل دسترسی، قابل جابجایی نیست و در حال حاضر نمی‌توان از این غلات استفاده کرد.»
اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان و همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده ذرت است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ میلیون تن ذرت و حدود ۲۵ میلیون تن گندم در این کشور برداشت شد.
از سویی، غذای اصلی بسیاری از کشورهای آفریقای شمالی به گندم ارزان قیمت اوکراین وابسته است.
فریک خاطرنشان کرد: «جهان به شدت به مواد غذایی صادراتی اوکراین نیازمند است.»
به رغم فراوانی محصولات اوکراین، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، برنامه جهانی غذا مجبور به تامین حمایت غذایی برای چندین میلیون اوکراینی شده که اغلب آن‌ها ساکن این کشور بوده و تعدادی هم به کشورهای مجاور پناه برده‌اند.
این مقام سازمان ملل گفت: «استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح، چه از نظر نظامی و چه اقتصادی، جایز نیست.»
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز یکشنبه، در واکنش این کشور به بحران غذا، با تاکید بر تعهد آلمان نسبت به اقدام مناسب در مناطقی که با کمبود مواد غذایی در نتیجه جنگ روبه‌رو هستند، در خصوص احتمال زیاد بروز بحران جهانی غذا، هشدار داد.
به گزارش «گاردین»، شولتز خطاب به معترضانی که او را به طولانی کردن مدت جنگ از طریق ارسال تسلیحات به اوکراین متهم کردند، گفت: «این جنگ عواقبی در سراسر جهان خواهد داشت.»
او افزود: «ما باید متوجه این واقعیت باشیم که برخی دچار گرسنگی خواهند شد و کشورهایی وجود دارند که هرگز قادر به تأمین غلات برای مردم خود نخواهند بود و شرایط جنگی ممکن است به بروز بحران گرسنگی جهانی بیانجامد.»

دیدگاهتان را بنویسید