به گزارش CNN فارسی پژوهشگران بریتانیایی هفت واکسن مختلف را به عنوان دز یادآور مقایسه کرده‌ و دریافته‌اند که اکثر آنها باعث ایجاد واکنش ایمنی قوی در افراد می‌شوند.

نتایج این پژوهش که در مجله «لنست» منتشر شده است نشان می‌دهد واکسن‌های مبتنی بر فن‌آوری «ام آر ان ای»، از جمله فایزر و مدرنا بیشترین واکنش ایمنی را برانگیخته است.

تمامی ۲ هزار و ۸۷۸ داوطلب این پژوهش، در آغاز دو دز واکسن‎‌ آسترازنکا و فایزر تزریق کردند. پژوهشگران سپس تأثیر واکسن‌ برندهای تأیید شده دیگر از جمله «جانسون اند جانسون»، مدرنا و نوواوکس را به عنوان دز یادآور بررسی کردند.

دو واکسن دیگر که هنوز هیچ مجوز مصرف اضطراری دریافت نکرده‌اند – واکسن فرانسوی «کیوروک» که بر اساس فن‌آوری ام‌آر‌ان‌ای است و واکسن آلمانی «والنوا» که از ویروس‌های غیرفعال کرونا ساخته شده است – نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که سطح آنتی بادی و سلول‌های «تی» (که در حافظه درازمدت سیستم ایمنی نقش دارند) در افرادی که دز یادآور را تزریق کرده‌اند بیشتر از کسانی بود که در گروه کنترل قرار داشتند و واکسن مننژیت زده بودند.

پژوهشگران در افرادی که دز یادآور واکسن «والنوا» را بعد از فایزر زدند، شاهد ۳۰ درصد افزایش نسبت به گروه کنترل بودند. اما دز یادآور مدرنا با افزایشی هزار درصدی همراه بود.

این پژوهش همچنین نشان داد که دزهای یادآور به تقویت سلول‌های «تی» کمک می‌کنند و این خط دوم دفاعی مناسبی را در سیستم ایمنی افراد ایجاد می‌کند.

بیشتر دزهای یادآور مورد استفاده در این پژوهش، آنتی بادی‌ها را تا اندازه‌ای افزایش دادند که معادل دست‌کم ۹۰ درصد محافظت در برابر عفونت است.

پژوهشگران برای این که بدانند آیا داوطلبان به ویروس مبتلا شده یا بیمار شدند تحقیقات بیشتری نکردند.

همچنین هنوز برای این که دانشمندان دریابند دز یادآور چقدر در برابر گونه «امیکرون» اثر دارد زود است. با این حال، کارشناسان می‌گویند تزریق سه دز واکسن می‌تواند محافظت مناسبی در فرد ایجاد کرده و از بستری شدن در بیمارستان و مرگ در اثر ابتلا به کرونا به میزان قابل توجهی بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید