به گزارش CNN فارسی ، به دنبال انتشار خبر مرگ حسن ایرلو، یکی از سرداران سپاه پاسداران که در یمن به عنوان سفیر ایران نزد حوثی‌ها گمارده شده بود، جزئیات بیشتری درباره هویت، اقدامات و نقش او فاش شد.
در تازه‌ترین گزارش‌ها اشاره شده که حسن ایرلو با نام سردار شهلایی نیز شناخته می‌شود. هویت سفیر ایران نزد حوثی‌ها با نام مستعار شهلایی سه‌شنبه، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱، در خبرگزاری رسمی ایران «ایرنا» نیز تایید شد اما کمی بعد این بخش گزارش منشر شده در وبسایت این رسانه حذف شد.
در این گزارش آمده است که حسن ایرلو به سردار شهلایی نیز معروف بوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران سردار شهلایی را از «فرماندهان مقاومت» معرفی و به نقش او در کنار قاسم سلیمانی هنگام خروج اول آمریکا از عراق و همچنین خروج سازمان مجاهدین خلق از این کشور نیز اشاره کرد.

تناقض‌گویی مقامات ایران درباره مرگ مشکوک ایرلو

حسن ایرلو یا آن‌گونه که خبرگزاری ایرنا از او نام برده سردار شهلایی، یک‌شنبه، ۱۹ دسامبر، توسط یک هواپیمای عراقی و با هماهنگی مقامات سعودی و اجازه ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن، از فرودگاه صنعا به بغداد انتقال داده شد.
در واکنش به این خبر، برخی مقامات ایران ادعا کرده بودند که ایرلو بر اثر ابتلا به کرونا و در پی وخامت حال او با مساعدت برخی کشورهای منطقه در حال انتقال به ایران است و «پس از به‌دست آوردن سلامتی خود» به یمن باز خواهد گشت.
اما روز سه‌شنبه، ۲۱ دسامبر، با علام خبر مرگ ایرلو، برخی رسانه‌های ایران این خبر با تیترهایی حاوی کلماتی نظیر «شهادت» ایرلو منتشر کردند که به افزایش تردیدها درباره علت مرگ او منجر شد.از سوی دیگر، در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی که ادعاهای متناقضی را درباره علت مرگ حسن ایرلو مطرح کرده‌اند، فرماندهی ائتلاف عربی حامی دولت قانونی یمن اعلام کرد که سخنان وزیر خارجه ایران در رابطه با چگونگی خروج «حسن ایرلو»، سفیر تهران نزد حوثی‌ها نادرست بوده و تلاش انسان‌دوستانه ائتلاف در تسهیل روند خروج ایرلو را نادیده گرفته است.
سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی چهارشنبه، ۲۲ دسامبر، اظهار داشت که فرماندهی ائتلاف سخنان توهین‌آمیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره خروج حسن ایرلو از فرماندهان سپاه پاسداران را از یمن غیر قابل قبول می‌داند.
سخنگوی ائتلاف تاکید کرد که به دستور مقامات عالی سعودی، نیروهای ائتلاف پس از وساطت دیپلماتیک عمان و عراق و آگاهی از شرایط بیماری ایرلو، در کمتر از ۴۸ ساعت خروج او را از یمن تسهیل کردند.
از طرفی و در حالی که مسئولان ایرانی مطرح کرده‌اند که حسن ایرلو بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته است تصاویر منتشر شده از تشییع جنازه او اما از داستان دیگری حکایت دارد.
در تصاویری که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود به‌‌ضوح قابل رویت است که مراسم تشییع ایرلو بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی معمول برای جان‌باختگان کرونایی انجام شده است و از این رو بسیاری از منتقدان هم ادعای مرگ او بر اثر کرونا را «مشکوک» و «غیرواقعی» می‌دانند.

حسن ایرلو یا عبدالرضا شهلایی؟

حسن ایرلو که از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بود، یک سال پیش به طور «قاچاقی» و به‌‌‌عنوان سفیر ایران نزد حوثی‌ها به یمن رفت و پس از آن بود که از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شد.
به گفته مقامات دولت قانونی یمن، حسن ایرلو حاکم نظامی مناطق تحت سلطه شبه‌نظامیان حوثی بود. معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن با بیان این‌که ایرلو نه خرمای مأرب را خورد و نه با پای خود به کشورش بازگشت، گفت که یک سال پس از آمدن ایرلو به عنوان حاکم نظامی، توطئه ایران در یمن در برابر شجاعت و ایستادگی مردم مأرب نقش بر آب شد و ایران به میانجی‌گران التماس کرد تا تنها او را از صنعا تخلیه کنند.
ایرلو در حالی سفیر ایران خوانده می‌شد که در کارنامه خود هیچ‌گونه همکاری و ارتباطی با وزارت خارجه این کشور نداشت.
این فرمانده سپاه پاسداران ارتباط نزدیکی با حزب‌الله لبنان نیز داشت و برخی رسانه‌ها از او به عنوان «کارشناس تسلیحات ضدهوایی» نام برده‌اند که به گفته آنها برای مدتی به نیروهای حزب‌الله آموزش می‌داده است.
از طرفی ایالات متحده آمریکا با ذکر نام شهلایی به عنوان یکی از افراد تحت پیگرد، برای به دست آوردن هر گونه اطلاعاتی درباره او جایزه هنگفتی تعیین کرده بود.واشینگتن در سال ۲۰۱۹ برای هرگونه اطلاعات در مورد فعالیت‌های مالی، شبکه‌ها و افراد مرتبط با این فرمانده نیروی قدس جمهوری اسلامی ایران که به نام عبدالرضا شهلایی معروف است، ۱۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.
در ژانویه سال گذشته نشریه «واشینگتن تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که هنگام ترور قاسم سلیمانی در بغداد، نیروهای آمریکایی ماموریت مخفی دیگری را علیه عبدالرضا شهلایی یا همان حسن ایرلو، مقام نظامی ایران در یمن انجام داده‌اند. اما این عملیات منجر به مرگ او نشده است.
گمان می‌رود سفیر خواندن این فرمانده سپاه پاسداران که ارتباط نزدیکی با حزب‌الله لبنان نیز داشت، از سوی تهران و شبه‌نظامیان حوثی تنها به عنوان پوشش و بهره‌مند ساختن او از نوعی مصونیت دیپلماتیک جعلی است تا از حملات و پیگرد آمریکا در امان بماند.

دیدگاهتان را بنویسید