به گزارش CNN فارسی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سفر خود به کشورهای عربی خلیج فارس را روز دوشنبه آغاز می‌کند.

سفر او پیش از اجلاس سالانه کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس و در بحبوحه مذاکرات مهم وین با هدف نجات توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، انجام می‌شود.

تلویزیون العربیه متعلق به عربستان سعودی گزارش داد محمد بن سلمان به عمان، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، و کویت سفر می‌کند و عمان اولین مرحله این تور است.

این اولین سفر ولیعهد سعودی به قطر از زمانی است که ریاض و متحدان عربش در اواسط سال ۲۰۱۷ تحریمی را علیه دوحه اعمال کردند. اختلافات آنها ژانویه گذشته حل و فصل شد.

العربیه اعلام کرد نشست سران کشورهای عربی خلیج فارس در اواسط ماه جاری میلادی، دسامبر، در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی با رقیب منطقه‌ای سرسخت خود، ایران، وارد تماس شده‌اند تا سعی کنند تنش‌های منطقه ‌ی را کاهش دهند. این تماس‌ها در شرایطی است که مذاکرات غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران برای احیای توافق هسته ای جریان دارد.

در آخرین دور مذاکرات هفته گذشته در وین، قدرت‌های غربی عزم ایران برای نجات توافق ۲۰۱۵ را زیر سوال بردند، توافقی که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم رسیدگی به برنامه موشکی تهران و شبکه‌‌ گروه‌های نیابتی ایران در منطقه، آن را ناقص می‌دانستند.

ولیعهد عربستان سعودی در همان روزی تور خود را آغاز می‌کند که مشاور ارشد امنیت ملی امارات به تهران سفر کرد.

عربستان سعودی در ماه آوریل گفتگوهای مستقیمی را با ایران آغاز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید