به گزارش CNN فارسی شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به منظور گفت‌وگو با برخی مقام‌های عالی‌رتبه ایران دوشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) به تهران خواهد آمد.

نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در گزارشی نوشته است، این سفر به دعوت رسمی علی شمخانی، دبیر این شورا صورت می‌گیرد.

طبق این گزارش، توسعه و تقویت روابط دوجانبه و رایزنی پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از اهداف سفر شیخ طحنون بن زاید به ایران است.

این سفر یک هفته بعد از آغاز مجدد مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران بر سر احیای برجام یا توافق اتمی سال ۲۰۱۵ در وین، لغو تحریم‌های آمریکا و جلوگیری از وخیم‌تر شدن تنش‌های هسته‌ای با ایران صورت می‌گیرد.

شیخ طحنون برادر شاهزاده محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و رئيس سرمایه‌گذار دولتی صندوق حاکمیت ابوظبی (ADQ) است.

تلاش برای تنش‌زدایی

پیش از این در آبان‌ماه مقام‌های ارشد ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت‌ عالی‌رتبه امارات به ایران با هدف تنش‌زدایی خبر داده بودند.

این خبر به فاصله کمی از انتشار سخنان انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک امیر امارات متحده عربی منتشر شد. قرقاش گفته بود که کشورش به جای تقابل با ایران راه تنش‌زدایی از طریق دیپلماسی را پیش خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، این دیپلمات امارات گفته بود که کشورش عمیقا نگران رفتار ایران در عراق، سوریه،‌ یمن و لبنان است.

چندی پیش علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران نیز با هدف تنش‌زدایی به امارات سفر و از جمله با انور قرقاش گفت‌وگو کرد.

پیش از سفر باقری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز با عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود تماسی تلفنی داشته است.

وزیر خارجه ایران با تأکید بر خواست ایران برای بهبود روابط دوجانبه حل برخی مشکلات اجرایی میان دو کشور را سبب تسهیل و توسعه روابط تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد، مشکلاتی که در مبادلات مالی ایجاد شده در سایه روابط دوطرفه و حقوق بین‌الملل مرتفع شود.

طی سال‌های گذشته بر تنش میان ایران و امارات افزوده شد. تنش میان دو کشور به‌ویژه پس از امضای توافق صلح ابراهیم میان امارات و اسرائيل شدت یافت.

امارات نیز همچون عربستان و اسرائیل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را تهدیدی برای خود و کل منطقه ارزیابی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید