به گزارش CNN فارسی، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، ساعاتی پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در یک ویدئوکنفرانس گفته است اسرائیل «هیچ مشکلی» با «توافق هسته‌ای قوی» آمریکا با ایران ندارد.

به گزارش «نیویورک تایمز»، پنجشنبه ۲۳ دسامبر، رضایت دادن اسرائیل به احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» نشان می‌دهد که هیچ شانسی برای دست یافتن به توافق میان ایران و آمریکا وجود ندارد.

گفتنی است، جیک سالیوان برای ایجاد «استراتژی مشترک» درباره ایران با دولت اسرائیل به این کشور سفر کرده بود.

لاپید در ویدیوی خود گفت: «ما هیچ مشکلی با توافق آمریکا با ایران نداریم. یک توافقِ خوب، چیز خوبی است. دومین گزینه، عدم توافق به همراه تشدید تحریم‌ها و اطمینان از اینکه ایران نمی‌تواند برنامه‌ای هسته‌ای تسلیحاتی خود را توسعه بدهد، است. سومین و بدترین گزینه، یک توافق بد است.»

به گفته «نیویورک تایمز»، از زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد قصد دارد توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند، در درون اسرائیل بحث‌های بسیاری بر سر حمایت یا رد این قضیه درگرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، وارد مجادله علنی شد، به طوری که حتی در کنگره ایالات متحده علیه وی لابی کرد، و در نهایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را متقاعد کرد که از «برجام» خارج شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در اسرائیل به خبرنگاران گفت که فرصت دستیابی به توافق با ایران از طریق دیپلماسی «چند هفته» بیشتر نیست. به گفته سالیوان: «ما در انظار عمومی روی تقویم علامت نمی‌زنیم، اما می‌توانم به شما بگویم که پشت درهای بسته درباره چارچوب‌های زمانی گفتگو می‌کنیم، و آنها به کوتاه‌ترین حد ممکن رسیده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید