به گزارش CNN فارسی ، مجله «فوربس» در گزارشی به درآمد سالانه جنبش «حماس» یکی از گروه‌های تروریستی اسلامگرای مورد حمایت ایران پرداخته و نوشته است که سرمایه‌گذاری این گروه تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

به نوشته این مجله، جنبش حماس تا سال ۲۰۲۰، تنها در بریتانیا بیش از نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

طبق این گزارش رهبران برجسته این گروه مانند انس التکرینی که زمانی ریاست بنیاد خیریه‌ «قرطبه» را بر عهده داشت و از آن بنیاد برای جمع آوری کمک‌های مالی به بهانه حمایت از آرمان مردم فلسطین استفاده می‌کرد، و محمد کاظم صوالحه، یکی دیگر از رهبران حماس، حساب‌هایی با مبالغ نجومی در بانک «اچ اس بی سی» در بریتانیا دارند. این دو عضو برجسته حماس از طریق حساب‌های خود و همچنین تاسیس بنیادهای خیریه‌ برای جمع‌آوری اموال برای این جنبش اسلامگرا فعالیت می‌‌کنند.

قاچاق از طریق تونل‌های بین نوار غزه و مصر

بر اساس اطلاعاتی که «العربیه» به‌دست آورده، تونل‌های قاچاق بین نوار غزه و مصر قبل از انقلاب ژانویه سال ۲۰۱۱ یکی از مهم‌ترین عوامل جمع آوری پول حماس از کالاهای قاچاق بوده است. حماس حدود ۲۰ درصد مالیات از این کالاها را برای ساکنان نوار غزه تعیین کرده است و از طریق این مالیات‌ها توانسته ثروت هنگفتی جمع‌آوری کند.

این گروه همچنین از طریق شرکت‌های وابسته به اخوان المسلمین، در مصر و دیگر کشورهای جهان سرمایه‌گذاری کرده و ۳۵ درصد از نفع حاصله از این سرمایه‌گذاری‌های مشترک را به دست می‌آورد.

بر اساس منابع العربیه درصدی از این سودها برای فعالیت‌های جنبش در نوار غزه صرف می‌شود و بقیه را رهبران جنبش میان خود تقسیم می‌کنند. رهبران حماس اموال خود را در حساب‌هایی در بانک «اچ اس بی سی» بریتانیا در بانک‌های ترکیه نگهداری‌ می‌کنند و سپس پول‌هایی که در بانک‌های ترکیه است به‌‌وسیله یک شرکت فلسطینی متعلق به عبدالله فقها و ایمن مضری دو عضو حماس به نوار غزه منتقل می‌شود.

حماس علاوه بر کمک‌ها و اموالی که به بهانه حمایت از آرمان فلسطین و غزه در خارج از کشور جمع‌آوری می‌کند، بخشی از حقوق کارمندان خود در داخل غزه را نیز کم کرده و برای تامین مالی فعالیت‌های سیاسی و نظامی خود استفاده می‌کند.

فعالیت اقتصادی و تجاری حماس شامل همه قاره‌ها شده است این گروه در اروپا شرکت‌هایی برای سرمایه‌گذاری دارد که بخش عمده این شرکت‌ها در بریتانیا، فرانسه و آلمان هستند. در آفریقا بیشترین فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری حماس در مصر و سپس آفریقای جنوبی است اما در کشورهای آسیایی سرمایه‌گذاری‌های عمده حماس در ترکیه، لبنان و سوریه متمرکز شده است.

این گروه همچنین در پولشویی و قاچاق کالاهای ممنوعه فعالیت دارد. اخیرا سرویس‌ امنیتی یک کشور عربی گزارش داد که جنبش حماس ۵ میلیون قرص تقویت‌کننده فعالیت جنسی به یکی از کشورهای عربی قاچاق و به قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی در بازار توزیع کرده است. حماس همچنین در تجارت خودروهای قاچاق، سیمان و مصالح ساختمانی و کالاهای غذایی در طول جنگ‌هایش با اسرائیل در نوار غزه و کسب سودهای کلان دست دارد.

انجمن‌های خیریه برای جمع‌آوری کمک‌های مالی

حماس با کمک رهبران سازمان بین المللی اخوان المسلمین به سرمایه‌گذاری پول خود در بریتانیا متوسل شده و تنها در بریتانیا حدود ۶۰ انجمن خیریه و مؤسسه امدادی و یک صندوق مالی برای جمع آوری پول، تاسیس کرده است.

در ساختمان معروف «وست جی هاوس» در غرب لندن که متعلق به اخوان المسلمین است، حدود ۲۵ سازمان و انجمن وابسته به حماس، دفتر نمایندگی دارند. از برجسته‌ترین این انجمن‌ها می‌توان به انجمن «ام ای بی»، بنیاد «قرطبه» و سازمان امداد اسلامی فلسطین اشاره کرد.

در بریتانیا رهبران اخوان المسلمین و حماس روی هم رفته بیش از ۵۰۰ نهاد اسلامی تاسیس کردند.

حماس در فهرست سازمان‌های «تروریستی»

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، جمعه ۱۹ نوامبر گفت که این کشور به‌زودی گروه حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار خواهد داد. او در توییتر خود نوشت که این تصمیم مهم قرار است از سوی پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا اعلام شود و امید است به آفت «یهودی ستیزی» پایان دهد.

طبق گزارش جمعه ۱۹ نوامبر روزنامه «گاردین»، حامیان حماس بر اساس قانون ضد تروریسم بریتانیا علیه این گروه، با ۱۴ سال حبس مواجه خواهند شد.

در همین راستا، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل از قراردادن حماس در لیست سازمان‌های تروریستی توسط بریتانیا استقبال کرد.

بنت در صفحه توییتر خود نوشت: «حماس یک سازمان تروریستی است. از دوستم جانسون به‌دلیل اقدامش در این رابطه تشکر می‌کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید