به گزارش CNN فارسی ، گردبادهای متعدد در چند ایالت غرب میانه و بخش‌هایی از جنوب آمریکا، از جمله در کنتاکی، آرکانزاس، ایلینوی و میسوری تلفات و ویرانی سنگین به بار آورده است.

مقام‌های ایالت کنتاکی روز شنبه ۱۱ دسامبر به این خبرگزاری گفته‌اند طوفان در  مسیری ۲۰۰ مایلی (بیش از ۳۰۰ کیلومتر)  ساختمان‌ها و خانه‌های بسیاری را تخریب کرده است. تلاش برای یافتن بازماندگان زیر آوار ادامه دارد. دست کم ۱۰۰ نفر در کنتاکی کشته شده‌اند. کارشناسان می‌گویند شکل گرفتن چنین گردبادهایی در فصل سرد غیرعادی است.

یک کارخانه شمع‌سازی، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پلیس در شهر می‌فیلد در ایالت کنتاکی و یک خانه سالمندان در میسوری ویران شده‌اند.

اندی بیشیر، فرماندار کنتاکی گفته این مخرب ترین گردباد در تاریخ این ایالت بوده است. به گفته او نزدیک به ۴۰ تن از ۱۱۰ کارگر کارخانه شمع‌سازی در شهر می‌فیلد نجات داده شده‌اند اما این ساختمان به تلی از آوار تبدیل شده و زنده یافتن بقیه کارگران یک “معجزه” خواهد بود.

سقف و دیوارهای انبار آمازون در شهر ادواردزویل در ایالت ایلینوی بر اثر گردباد فرو ریخته و حداقل شش کارگر جان خود را از دست داده‌اند.

ویدیوها و عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، ساختمان‌های آجری مرکز شهر می‌فیلد و ماشین‌های پارک شده را نشان‌می‌دهند که زیر آوار مدفون شده‌اند. برج بنای تاریخی کاخ دادگستری شهر گریوزکانتی واژگون شد و کلیسای فرست یونایتد متدیست در مجاورت آن به شدت آسیب دید.

ویکتور جنسینی، استاد علوم جغرافیا و تغییرات جوی در دانشگاه ایلینوی شمالی گفته است که دما و رطوبت بالا که برای این فصل سال غیرعادی است، محیط مناسبی را برای وقوع چنین رویداد شدید آب و هوایی در این فصل از سال ایجاد کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از این گردبادها به عنوان یکی از بزرگترین طوفان‌ها در تاریخ ایالات متحده یاد کرده و گفته است از آژانس حفاظت از محیط زیست می‌خواهد تا بررسی کند که تغییرات آب و هوایی چه نقشی در دامن زدن به طوفان‌ها داشته است. او از یک “تراژدی غیرقابل تصور” سخن گفت.

دیدگاهتان را بنویسید