به گزارش CNN فارسی ، انتظار می‌رود رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود در بروکسل به روسیه هشدار دهند که هرگونه اقدام خصمانه علیه اوکراین ممکن است برای آن کشور هزینه سنگینی داشته باشد.

اگرچه روسیه تاکید دارد که واحدهای ارتش خود را صرفا برای اجرای تمرین‌های متعارف نظامی در این منطقه متمرکز کرده است، اما در روزهای اخیر کشورهای غربی علیه هرگونه تجاوزی به خاک اوکراین به روسیه هشدار داده‌اند.

سرویس‌های اطلاعاتی غربی بر این باورند که بیش از یکصد هزار نظامی روسی به نزدیکی مرزهای آن کشور با اوکراین اعزام شده‌اند.

مقامات اوکراینی گفته‌اند مسکو روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله نظامی در پایان ژانویه است هرچند منابع امنیتی آمریکا می‌گویند مطمئن نیستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هنوز در این مورد تصمیمی گرفته باشد.

روز چهارشنبه، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا – نهاد اجرایی این اتحادیه – بار دیگر از روسیه خواست تا برای کاهش تنش‌ تلاش کند. اوگفت که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را آماده کرده که “تمام بخش‌ها و فعالیت‌هایی را که بتوانید تصور کنید” هدف قرار می‌دهد.

خانم فون درلاین گفت: “پیام ما بسیار روشن است: اگر روسیه به اقدامات تهاجمی علیه اوکراین دست بزند، چنین اقدامی هزینه‌هایی سنگین و عواقبی جدی در پی خواهد داشت.”

درخواست اوکراین: تحریم‌ قبل از حمله

هنوز مشخص نیست که بسته تحریمی مورد نظر شامل چه مواردی است اما احتمالا خط لوله “نورد استریم ۲ ” برای انتقال مستقیم گاز از روسیه به آلمان از جمله این هدف‌ها خواهد بود. این خط لوله هنوز عملیاتی نشده است.

پیشتر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در بروکسل، گفتند که بهترین راه ممکن بازگشت به مذاکرات با روسیه است.

رئیس جمهوری اوکراین گفت که کشور او ترجیح می‌دهد تحریم‌های اروپا فورا و قبل از اقدام روسیه اعمال شود و افزود که چنین واکنشی پس از افزایش سطح تنش “توجه کسی را به خود جلب نمی‌کند.”

پیشتر، آقای شولز گفته بود که شرایط کنونی در مرز روسیه و اوکراین “باعث نگرانی عمیق است” و افزوده بود که هر گونه “نقض تمامیت ارضی اوکراین هزینه زیادی برای روسیه خواهد داشت”.

همزمان، روز چهارشنبه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در ملاقات با کارن دونفرید، دستیار وزیر خارجه آمریکا در مسکو، فهرستی از پیشنهادهای روسیه در مورد امنیت اروپا را به او تسلیم کرد.

روسیه خواهان ضمانت‌هایی در مورد خودداری پیمان ناتو از “گسترش به سمت شرق” و استقرار تسلیحات در نزدیکی مرزهای خود است.

در مقابل، مقامات ناتو تاکید دارند که برنامه‌های آنها در شرق اوپا جنبه دفاعی دارد و هیچ کشوری نمی‌تواند تمایل اوکراین برای پیوستن به این پیمان را “وتو کند.”

اوکراین هم با اتحادیه اروپا و هم با روسیه مرز مشترک دارد. تا قبل از فروپاشی اتحاد شوروی، اوکراین بخشی از شوروی بود و دارای روابط اجتماعی و فرهنگی قدیمی با روسیه است و بخشی از جمعیت این کشور را روس‌زبانان تشکیل می‌دهند.

ریشه‌های اختلاف کنونی بین اوکراین و روسیه به سال ۲۰۱۴ و استیضاح و برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری طرفدار روسیه توسط پارلمان اوکراین باز می‌گردد. وی با قطع مذاکرات جهت گسترش روابط با اتحادیه اروپا، تصمیم گرفته بود روابط با روسیه را تقویت کند.

اقدام پارلمان اوکراین با واکنش تند روسیه و سرانجام اشغال شبه‌جزیره کریمه و انضمام آن به خاک روسیه منجر شد. روسیه همچنین به تحریک و حمایت نظامی و تسلیحاتی از جدایی‌طلبان روس‌زبان در نواحی شرقی اوکراین متهم است.

منتقدان ولادیمیر پوتین او را متهم می‌کنند که به منظور سرپوش نهادن بر فساد گسترده و ناتوانی دولت خود در تبدیل روسیه به یک قدرت اقتصادی و فنی عمده در جهان، به تحریک احساسات ملی‌گرایانه روس‌ها از جمله توسعه‌طلبی در خارج دست زده تا روسیه را یک قدرت عمده جهانی معرفی کند.

دیدگاهتان را بنویسید