به گزارش CNN فارسی ، منابع مطلع عراقی، یکشنبه ۵ دسامبر، در گفت‌وگو با «العربیه» از وجود اختلافات شدید میان مقتدی صدر، رهبر جنبش صدری‌‌ها و جناح‌های مسلح وابسته به ایران که در انتخابات اخیر شکست خورده‌اند، خبر دادند.

این منابع تاکید کردند که اظهارات متناقض طرفین پس از پایان نشست اخیر نشان از شکافی عمیق وعدم توافق بین آنها بر سر هر نوع برنامه مشترک برای تشکیل دولت آینده در بغداد دارد.

به‌رغم اظهارات روز گذشته صادق الحسناوی، یکی از اعضای دفتر صدر، که در آن گفته بود دیدار مقتدی صدر با اعضای «چارچوب هماهنگی» به تشکیل کمیته‌های هماهنگی برای ادامه گفت‌وگو و رفع موانع منجر شد، اما حقایق و واقعیت‌های و اظهارات هادی العامری پس از نشست نشان می دهد که هیچ افقی برای یک راه حل سیاسی جهت تشکیل دولت توافقی در آینده نزدیک در بغداد وجود ندارد.

العامری، رئیس ائتلاف الفتح، یکی از چهره‌های نزدیک به ایران به ویژه به سپاه قدس که جناح‌های مسلح تحت فرمان او نیز از سوی عراقی‌ها به قتل جوانان معترض این کشور متهم‌اند، روز شنبه، ادعای خود مبنی بر «تقلب در انتخابات پارلمانی» این کشور که در دهم اکتبر سال جاری برگزار شد را تکرار کرد.

درگیری لفظی صدر و المالکی

در همین حال، یک منبع آگاه به «العربیه» گفت، در جریان نشست بین مقتدی صدر و جریان وابسته به تهران موسوم به «چارچوب هماهنگی» (نوری المالکی و هادی العامری وقیس الخزعلی) انجام شد، این نشست به مشاجره و درگیری لفظی بین صدر و المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، منجر شد اما مداخله و میانجیگری العامری فضای جلسه را آرام کرد و در نهایت بدون توافق نشست پایان یافت.

طبق گفته این منبع، شکاف عمیق و اختلاف شدید بین رقبای سیاسی شیعه در عراق، حل‌شدنی نیست، به‌خصوص که این اختلاف و دوگانگی آشکار بین رهبر جریان صدری‌ها و الخزعلی رهبر شبه‌نظامیان «عصائب اهل حق» که عراقی‌ها او به وابستگی علنی به رژیم تهران متهم می‌کنند، بسیار آشکار و با شدت بیشتر آشکار شده است.

«عصائب اهل حق» از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران است که از سوی ایالات متحده به انجام اقدامات تروریستی درعراق متهم است.

شکاف عمیق سیاسی

دکتر مهند الجنابی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بغداد، در گفت‌وگو با العربیه در باره اختلافات این دو جریان گفت، دو مسئله مهم حجم اختلاف شدید میان جنبش صدرها و جریان العامری – مالکی وابسته به ایران را آشکار می‌کند.

اولین اختلاف، تشکیل یک دولتی با اکثریتی متشکل از «ملی گرایان عراقی» که خواسته مقتدی صدر است و جریان صدری‌ها بر آن إصرار دارد.

دوم إصرار العامری و جریان‌های شکست خورده دیگر در انتخابات بر ادعای بدون دلیل «تقلب در انتخابات»، که وابستگان به ایران که می‌خواهد با ترویج این ادعا که هیچ دلیلی برای آن ندارند، مشروعیت پیروزی بزرگ صدری‌ها را زیر سئوال ببرند.

این استاد دانشگاه همچنین معتقد است که فاصله بین دو جریان شیعی تنها در تفاوت یا اختلاف در دیدگاه خلاصه نمی‌شود، بلکه تضادی آشکار در برنامه سیاسی هر یک از دو جریان وجود دارد.

او گفت، جریان صدر طی دو سال گذشته تلاش کرد تا عملکرد جریان سیاسی خود را با تغییرات اجتماعی و سیاسی که در کشور رخ داده است، تطبیق دهد و با طیف وسیعی از تغییرات، تحولات و حال و هوای عمومی مردم عراق همسو شود به همین دلیل توانست رای عراقی‌ها را کسب کند و به عنوان پیروز نخست انتخابات پارلمانی عرضه اندام کند.

در حالی که عملکرد طرف‌های مخالف صدر (قیس خزعلی، هادی العامری و نوری المالکی) طی سال‌های گذشته به خصوص پس از اعتراضات اکتبر مردم عراق به گونه‌ای بود که حاکمیت ملی عراق را در معرض تهدید قرار داد و رویکرد آنها مشوق و محرک برای یک جنگ داخلی بود تا جایی که ۲۵ سفارت از کشورهای غربی در آوریل سال گذشته تصمیم به ترک عراق گرفتند و این به معنای انزوای کامل بغداد از جهان است. عملکرد گروه‌های وابسته به ایران باعث شد که بیش از ۲۵ کشور تهدید به نقل مقرهای دیپلماتیک خود از بغداد به اربیل کردند.

دکتر الجنابی در ادامه افزود: «این احتمال وجود دارد که جریان موسوم به «چارچوب هماهنگی» که دیگر ابزار مؤثری برای دستیابی به خواسته‌های خود در دست ندارد، در روزهای آینده بیشتر فعالیت خود را بر دعواهای حقوقی با هدف فشار به دادگاه فدرال برای عدم تأیید نتایج انتخابات پارلمانی متمرکز کند.

اخلال در جلسه مجلس و تشکیل دولت

الجنابی همچنین اظهار داشت که احزاب و جناح‌های شکست خورده در انتخابات پارلمانی عراق اگر در دادگاه فدرال هم موفق نشدند به احتمال زیاد برای به چالش کشیدن کل روند انتخابات مانند لغو انتخابات و تلاش برای احیای پارلمان منحل شده تصمیم می‌گیرند.

او ادامه داد: «این فضا تا زمانی که رای دادگاه فدرال صادر نشود، قطعاً بازتابی منفی بر تلاش‌های صدر برای تشکیل دولت خواهد داشت. نیروهای مخالف صدر به سمت اخلال در جلسه اول پارلمان یا به تعویق انداختن انتخاب رئیس جمهوری پیش خواهند رفت. رئیس جمهوری عراق باید ۲۲۰ رای بیاورد تا ریاست او قانونی شود لذا مثلث خزعلی، مالکی و العامری تمام این مسیر را به امید دستیابی به حداقل خواسته‌های خود که در تصدی چند وزارتخانه خلاصه می‌شود طی خواهند کرد.

او در پایان تاکید کرد که «تحولات و تفرقه‌اندازی‌ها قطعا بر تشکیل دولت آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت.»

دیدگاهتان را بنویسید