هزاران اسرائیلی پس از انتشار خبر رهایی چهار تن از گروگان‌ها در غزه در پی عملیات کماندوهای اسرائیل، به شادی و پایکوبی پرداختند؛ عملیاتی که رسانه‌های اسرائیل آن را «متهورانه‌تر» از طرح نجات گروگان‌های هواپیمای ربوده‌شده در ماجرای ۴۸ سال پیش در فرودگاه آنتبه اوگاندا خوانده‌اند.

این عملیات کوماندویی ظهر ۱۹ خرداد در اردوگاه نُصیرات در مرکز باریکۀ غزه انجام شد و ابتدا «میوۀ تابستان» نام داشت. اما بعداً به یاد آرنون زامورا، فرمانده کشته‌شدۀ آن، به «عملیات آرنون» تغییر نام یافت.

منابع خبری حماس کشته شدن ۲۷۴ فلسطینی در جریان این عملیات را گزارش کرده‌اند. اسرائیل تأکید کرده است که شمار تلفات فلسطینی‌ها بسیار کمتر از آن بوده و به‌دلیل آتشباری سنگین به سوی خودرو حامل گروگان‌های نجات‌یافته و فرمانده زخمی عملیات اتفاق افتاده است.

اسرائیل از مدت‌ها قبل آگاه بود که گروه افراطی حماس نوعا آرگامانی، گروگان زن ۲۶ ساله‌ را در یک آپارتمان در طبقۀ همکف یک ساختمان در نزدیکی بازار اردوگاه نصیرات مخفی کرده است.

نوعا همراه با نامزدش، آوی‌ناتان اور، روز ۱۵ مهر پارسال هنگام شرکت در جشنواره موسیقی نووآ در نخستین ساعات حملۀ غافلگیرانۀ گروه حماس به خاک اسرائیل ربوده شد.

اسرائیل ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود که نوعا را نجات دهد، ولی دریافت خبرهایی متقن و نهایی از این‌که سه گروگان مرد شامل آلموگ مئیر جان، آندره کوزولوف و شلومی زیو هم در آپارتمانی در ۲۰۰ متری مخفی‌گاه نوعا نگه‌داری می‌شوند، طراحان عملیات کوماندویی اسرائیل را به فکر راه چارۀ دیگری انداخت:

این‌که باید هر چهار گروگان را در عملیاتی واحد نجات دهند، زیرا اگر می‌خواستند تنها به یکی از آن دو خانه حمله کنند، امکان داشت که اعضای حماس، گروگان‌ها را در خانۀ دوم به قتل برسانند.

از شش هفته پیش، اولین اقدام ارتش اسرائیل برای طراحی این عملیات نجات آغاز شد. ارتش و سازمان امنیت داخلی اجرای بخش اصلی عملیات را برعهدۀ «یامام»، یگان کوماندوهای نخبۀ وابسته به پلیس اسرائیل گذاشتند.

تمرین‌های مشترک همراه با شماری معدود از خلبانان زبدۀ بالگرد در نیروی هوایی اسرائیل برای عملیات به مدت شش هفته ادامه داشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دلیل این‌که ارتش در هشت ماه اخیر از انجام هر نوع عملیات در نصیرات خودداری کرده بود، آگاهی از وجود گروگان‌ها در این محل بود.
آمریکا و بریتانیا نیز در گردآوری اطلاعات مربوط به مخفی‌گاه کمک کرده بودند اما نقشی در اجرای این عملیات نداشتند.

اولین موعدی که برای عملیات تعیین شده بود، در آخرین دقایق لغو شد زیرا شرایط یک‌باره تغییر کرده بود. سپس موعد دوم برای انجام عملیات تعیین شد: روز ۱۷ خرداد. ولی آن تاریخ هم به‌دلیل تغییرات ناگهانی در شرایط منطقه لغو شد.

بامداد ۱۹ خرداد نخست‌وزیر، رئیس ستاد ارتش، رئیس شباک، فرمانده کل پلیس و دیگر مقام‌های ارشد اطلاعاتی و امنیتی در حالی‌که هنوز مردم اسرائیل در خواب بودند، روانۀ مقر ویژه شدند. قرار بود عملیات ظهر همان روز انجام شود؛ در روشنایی روز.

گروهی از کوماندوهای زن و مرد حدود ساعت ۱۱:۳۰ صبح شنبه با لباس عربی و وسایلی مانند تشک و چند بقچه و چمدان خود را با شکل‌وشمایل فلسطینیان گریخته از «بمباران‌ها در رفح» با خودرو به خیابانی در مرکز بازار اردوگاه نصیرات رسیدند؛ منطقه‌ای که هر دو مکان نگه‌داری گروگان‌ها، شامل نوعا آرگامانی و سه گروگان مرد، در آن‌جا قرار داشت.
گروهی دیگر از کوماندوها با کامیون وارد آن منطقه شدند. ارتش اسرائیل بعداً استفاده از کامیون خدمات بشردوستانه را رد کرد.

دو بالگرد با خلبانان نخبه‌ای که برای عملیات انتخاب شده بودند، بر فراز دریای مدیترانه به پرواز درآمدند تا موعد حضور آن‌ها در ساحل مشخص شود.

ورود کوماندوها به خانه‌ای که نوعا را در آن مخفی کرده بودند، با «سهولت نسبی» انجام شد و محافظان او کشته شدند. نوعا به درون یک خودرو انتقال یافت که به سرعت از خیابان پرازدحام گذشت و بالگرد اول برای نجات او به ساحل نزدیک شد.

رسانه‌های اسرائیل، فیلم ورود نوعا به درون بالگرد را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد خلبان چطور از موفقیت کوماندوها در آن عملیات نجات هیجان‌زده است.

دیدگاهتان را بنویسید