مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشده است گزارش داده‌اند که بیش از دو هفته قبل از وقوع حادثه کروکوس، به دولت روسیه گفته شده بود که محل برگزاری کنسرت یک هدف تروریستی احتمالی است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، مقامات ایالات متحده اطلاعات بسیار مشخصی را در مورد حمله تروریستی ۲۲ مارس Crocus City، دو هفته قبل با روسیه به اشتراک گذاشته بودند که می توانست از آن حمله جلوگیری کند.

ادعاهای مکرر مشاوران امنیتی کرملین مبنی بر این بود که این هشدار بیش از حد عمومی است و نمی‌توان بر اساس آن عمل کرد، و باید نادیده گرفت.

الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) گفت که اطلاعات ارائه شده توسط آژانس های آمریکایی فقط “ماهیت کلی” دارد. و در ۲ آوریل، رئیس سرویس اطلاعات خارجی مسکو (SVR) اظهار داشت که این هشدارها “خاص” نبوده است.

سه روز قبل از حمله، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدارهای سفارت آمریکا در مسکو را که «افراطی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تجمعات گسترده مردم در مسکو از جمله کنسرت‌ها هستند» را رد کرده بود و آن را تحریکی ساده برای تضعیف او و رژیمش دانست.

این گزارش همچنین با اتهامات قبلی نیویورک تایمز مبنی بر اینکه منابع اطلاعاتی ایالات متحده فقط اطلاعات جزئی را به کرملین ارائه کرده اند، تناقض دارد.

ادعای گزارش نشده قبلی مبنی بر اینکه ایالات متحده سالن کنسرت کروکوس را به عنوان یک هدف بالقوه شناسایی کرده است، سؤالات بیشتری را در مورد شکست روسیه در اعمال تدابیر امنیتی اضافی ایجاد می کند. در نتیجه امنیت ناکافی، افراد مسلح توانستند بدترین حمله تروریستی را در ۲۰ سال گذشته در خاک روسیه انجام دهند که منجر به کشته شدن ۱۴۰ نفر، زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر و تخریب یک مکان اجتماعی محبوب چند میلیون دلاری شد که در سال ۲۰۰۹ ساخته شده بود.

شاخه مستقر در افغانستان از دولت اسلامی، دولت اسلامی خراسان، یا داعش-K، با وجود تلاش روسیه برای دخالت اوکراین در این جنایت، اعتبار این حمله را بر عهده گرفت. ایالات متحده می گوید داعش-ک “مسئولیت آن را بر عهده دارد.”

ایالات متحده مدعی است که در رابطه با تروریسم “وظیفه سیاست هشدار” را به کار می گیرد. منابعی در آژانس های امنیتی ایالات متحده می گویند که در ماه ژانویه به ایران، یکی دیگر از کشورها، اطلاعاتی در مورد حملاتی که توسط دولت اسلامی علیه تهران برنامه ریزی شده بود را ارائه داد که اگر به آن عمل میشد، می‌توانست به مختل کردن بمب‌گذاری‌های انتخاری که حداقل ۹۵ کشته در کرمان برجای گذاشت کمک کند.

علیرغم اینکه مقامات روسی می گویند اطلاعات ایالات متحده بیش از حد عمومی است، به نظر می رسد که آنها به برخی از آن توجه کرده اند. یکی از هشدارها حمله احتمالی به یک کنیسه بود که FSB روسیه بعداً اعلام که از حمله داعش به یک معبد یهودی در مسکو جلوگیری کرده است.

دیمیتری یگوروف، یوتیوبر روسی گزارش داد که کارکنان تالار شهر کروکوس مدتی پس از هشدار عمومی در ۷ مارس در مورد احتمال وقوع یک حمله تروریستی مطلع شده بودند و گفت که به کارکنان امنیتی دستور داده شده است که در ورودی های محل برگزاری بازرسی های سخت تری را انجام دهند. از جمله استفاده از سگ های آموزش دیده.

پسکوف در پاسخ به این سوال که ادعا می‌شود روسیه از اطلاعات ایالات متحده برای جلوگیری از حمله به کنیسه مسکو استفاده کرده است، گفت: «بله، البته این در زمینه تخصص کرملین نیست».
اما قابل درک است که هم روسیه و هم ایران به هشدارهای ایالات متحده که یک دولت «دشمن» است مشکوک بوده باشند و از آمریکایی‌ها، اگر نگوییم وحشت دارند، اما مشکوک بوده باشند. با این حال، اگر گزارش‌های منتشر شده توسط واشنگتن پست دقیق باشد، مسکو و تهران احتمالاً تمایل بیشتری به عمل به “وظیفه سیاست هشدار” واشنگتن در آینده خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید