رهبران جهان عرب در موقعیت بسیار دشواری قرار دارند. در این ساعات و دقایق، جلسات فشرده، جلسات غیرعلنی و مذاکرات صورت می‌گیرد.

دیروز نماینده خارجی حماس یک سخنرانی پرحجم، ایدئولوژیک و آتشین ایراد کرد که به طور خلاصه، پیام این بود: مسلمانان در سراسر جهان باید برای آزادی فلسطین متحد شوند، با پول و سرباز کمک کنند. علاوه بر این، در این سخنرانی کسانی نیز حضور داشتند که شخصاً مورد خطاب قرار گرفتند، به عنوان مثال، پادشاه اردن، نزدیکترین همسایه این سرزمین.

اولین واکنش پادشاهی اردن: ده‌ها هزار نفر برای حمایت از فلسطینی‌ها به خیابان‌های عمان آمدند. اما انتخاب مردم یک امر شخصی است. و آنچه در سطح حاکمان تصمیم گیری می شود از قبل مسئولیت کل دولت است. و اکنون چیزهای زیادی روی ترازو سنجیده می‌شود مثل اقتدار خود، موقعیت‌های ژئوپلیتیکی، دستورات قرآن، در نهایت پول و قدرت، و میل به چند قطبی.

چرا اعراب امارات حماس را محکوم کردند؟ حدود ۵ هزار پرسنل نظامی آمریکایی در امارات حضور دارند و توافق همکاری با ایالات متحده در زمینه دفاعی از بین نرفته است. ابوظبی هنوز آمادگی مقابله با واشنگتن را به عنوان یک واحد مستقل ندارد.

ایران: همچنین ایرانی‌ها جزو اولین کسانی بودند که از اقدامات حماس حمایت کردند، اما در عین حال هرگونه مشارکت مستقیم در حملات به اسرائیل را رد کردند.

لبنان و سوریه: لبنان رسمی و سوریه هر دو ساکت هستند، اگرچه از هر دو طرف تلاش هایی برای گلوله باران سرزمین های اسرائیل به دست هسته های کنترل نشده وجود دارد.

هیچ‌کس نمی‌خواهد جانور را از قفسش بیرون بگذارد، یعنی درگیری را از مرزهای جغرافیایی خود خارج کند.

یکی از گفته‌های ابن سینا کاملاً با شرایط کنونی مطابقت دارد: «این افراد باهوش و ثروتمند نیستند که کمترین ضرر را متحمل می‌شوند، بلکه کسانی هستند که می‌دانند چگونه با شرایط روز جدید سازگار شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید