✍ احمد زیدآبادی
مقام‌های سیاسی و نظامی اسرائیل از جزئیات اهداف خود سخن نمی‌گویند اما زبان آنها به‌طور بی‌سابقه‌ای خشن و تهدیدآمیز شده است. وزیر دفاع اسرائیل، نیروهای حماس را «حیوانات انسان‌نما» نامیده و تأکید کرده است که مطابق همین توصیف با آنان برخورد خواهد شد. یک سخنگوی ارتش نیز یحیی سینوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را «مرده» دانسته و همۀ رهبران سیاسی و نظامی این گروه اسلامگرا و تمام دارایی‌های آن را هدف مشروعی برای حمله اعلام کرده است.
ظاهراً رهبران حماس خواهان گشودن جبهه‌های دیگری علیه اسرائیل به‌منظور کاهش فشار علیه خود هستند، اما آمریکا و متحدانش تمام قدرت دیپلماتیک خود را به کار گرفته‌اند تا مانع چنین اتفاقی شوند. بسیار بعید است که حزب‌الله لبنان بدون هماهنگی با جمهوری اسلامی حاضر به ورود به صحنۀ جنگ باشد زیرا دخالت حزب‌الله خواه‌ناخواه به پای جمهوری اسلامی نوشته خواهد شد. جمهوری اسلامی اما ضمن اعلام حمایت از عملیات طوفان‌الاقصی، هرگونه دخالت عملی خود در جنگ را رد می‌کند. رسانه‌های حامی حزب جمهوریخواه آمریکا در روزهای گذشته کوشیده‌اند تا جمهوری اسلامی را به‌عنوان عامل پشت پردۀ این عملیات معرفی کنند. اسرائیل اما اکنون با ضربه‌ای که از عملیات تحقیرآمیز طوفان‌الاقصی نصیبش شده است، قصد برچیدن حضور حماس در نوار غزه را دارد و چون از منافع دولت خودگردان نسبت به این موضوع آگاه است، نگرانی خاصی از کمک الفتح به جنگی شدن شرایط کرانۀ باختری ندارد.
در مجموع چنین به نظر می‌رسد که جز برخی عملیات پراکنده و راکت‌پرانی‌های بی‌اهمیت از لبنان یا کرانۀ باختری، جبهه‌ای واقعی از هیچ نقطه‌ای علیه اسرائیل گشوده نخواهد شد و حماس در کنار گروه کوچک‌تر جهاد اسلامی فلسطین در مصاف با حملۀ همه‌جانبۀ ارتش اسرائیل به نوار غزه باید به تنهایی بجنگد.

دیدگاهتان را بنویسید