سخنگوی ارتش اسرائیل گفته اگرچه هیچ هواپیمایی به ساختمانی برخورد نکرد، اما رویداد سهمگین روز شنبه با ۱۱ سپتامبر نیویورک قابل مقایسه است. آلن فرشون، روزنامه نگار با سابقه روزنامه فرانسوی لوموند با تائید اینکه این ۱۱ سپتامبر اسرائیل و خاورمیانه است، گفت: حمله حماس که با کمک و حمایت رژیم ایران انجام شده است، دولت آمریکا را وادار به تغییر سیاست‌های خود در قبال جمهوری اسلامی خواهد کرد. این واقعه چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد.
حمله ناگهانی حماس به اسرائیل دقیقا ۵۰ سال پس از جنگ یوم کیپور (در سال ۱۹۷۳) رخ داد. در آن زمان حمله کشورهای عربی به رهبری مصر پس از ۶ روز به شکست مصر و سوریه انجامید اما این جنگ در چنین روزی روحیه ملی و دینی یهودیان را به شدت آزرد. حال نیز ابعاد جنگ و تلفات در اسرائیل بی‌سابقه است و دولت اسرائیل گفته که مردم باید خود را برای جنگی طولانی‌مدت آماده کنند.
وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه ۸ اکتبر (۱۶ مهرماه) گفت، ایالات متحده یک گروه از ناوهای رزمی و پشتیبانی را به اسرائیل نزدیک‌تر خواهد کرد که شامل رزم‌ناو فورد و ناوهای پشتیبانی آن می‌شود. به گزارش رویترز، آستین تاکید کرده است که ایالات متحده مهمات اسرائیل را تأمین خواهد کرد و این کمک‌های امنیتی روز یکشنبه آغاز می‌شوند. پنتاگون همچنین قرار است در منطقه جت‌های جنگنده مستقر کند.
از سوی دیگر افرائیم هالِوی، رئیس پیشین موساد، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیوفردا، ضمن اذعان به غافلگیرشدن نهادهای امنیتی اسرائیل در مقابل حملهٔ حماس به این کشور، دربارهٔ هرگونه تلاش جمهوری اسلامی به‌خصوص از طریق حزب‌الله لبنان «برای سوءاستفاده از شرایط فعلی» هشدار داد.
رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین اخیراً دیدارهای متعددی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، داشته‌اند و آن را بخشی از فعالیت مشترک آن‌ها در چارچوب اهداف جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ارزیابی کرده‌اند.
رئیس پیشین موساد به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که «اگر من جای ایرانی‌ها بودم، قبل از تلاش برای سوءاستفاده از رخدادهای جنوب و تلاش برای آسیب‌زدن به اسرائیل، به‌جای یک بار ده بار فکر می‌کردم. به باور من، چنین اقدامی خیلی خیلی برایشان گران تمام خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید