روزنامه واشینگتن‌ پست اسنادی را منتشر کرده است که تلاش روسیه برای آغاز تولید انبوه پهپادهای انتحاری ساخت ایران را نشان می‌دهد.

این روزنامه روز پنج‌شنبه، ۱۷ اگوست، نوشته که این اسناد توسط فردی که در پروژه ساخت کارخانه مونتاژ قطعات پهپادی در منطقه تاتارستان در روسیه مشارکت دارد، اما با جنگ روسیه در اوکراین مخالف است، به‌دست این روزنامه رسیده است.

در این گزارش تصریح شده است که روسیه در نظر دارد، با استفاده دانش و تکنولوژی خود مدل‌های با کیفیت‌تری از پهپادی ایران را تولید کند که علاوه بربهبود قدرت تهاجمی، قادر باشند که مسافت طولانی تری را برای حمله به اهداف خود طی کنند.

کارشناسانی که این اسناد را بررسی کردند، گفته‌اند که شواهد حاکی است که روسیه یک ماه از برنامه پیشتر تنظیم شده خود برای تکمیل این کارخانه عقب افتاده است.

براساس این گزارش، برخی از نیروهای کارخانه‌ یادشده در تاتارستان کسانی هستند که برای آموزش کار با پهپادهای انتحاری ایرانی پیشتر به ایران رفته بودند.

این افراد شامل نمایندگان رسمی روسیه، مهندسان و مدیران پروژه بودند.

ایران و روسیه به گزارش واشینگتن ‌پست واکنش نشان نداده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رییس ‌جمهور روسیه، اوایل بهار سال جاری دستور افزایش تولید پهپاد در روسیه را صادر کرد. او گفت که ارزش این صنعت در کشورش در آینده نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید