به نقل از بلومبرگ؛ سران اقتصادهای نوظهور در قالب گروه بریکس (BRICS) شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی چند سالی است که با سخن گفتن از لزوم تلاش برای شکست امپراتوری دلار آمریکا طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. اما آنها بنا بر دلایلی که همیشه وجود داشته است، در عمل شکست خواهند خورد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین 300 میلیارد دلار از ذخایر ارزی و طلای روسیه توسط ایالات متحده و اروپا مسدود شد. برخورد غرب با روسیه این احتمال را افزایش داد که دارایی‌های خارجی کشورهایی که بر خلاف منافع غرب عمل می‌کنند، به‌طور مشابه مسدود شود. افزایش این احتمال به این دلیل بود که تحریم‌های غرب علیه دولت‌های بدکاره طی سال‌های اخیر به صورت قارچ گونه‌ای رشد کرده است.

بریکس با دارا بودن 42 درصد از جمعیت جهان تنها 23 درصد از کل تولید جهانی و تنها 18 درصد از تجارت را در اختیار دارد. بر اساس گزارش انجمن معاملات مالی بین بانکی در سراسر جهان، دلار آمریکا همچنان برای انجام 42 درصد از معاملات ارزی استفاده می‌شود. سهم یورو هم 32 درصد است. یوان چین حدود 2 درصد سهم دارد، زیرا استفاده خارجی از آن حتی در آسیا، مقدار قابل توجهی ندارد.

عنصر تعیین کننده برای کسب عنوان «ارز ذخیره» از سوی دلار آمریکا آن است که این ارز دومین ارز پر استفاده برای معاملات داخلی است. دلار تقریباً پس از واحد پول هر کشور، پرکاربردترین ابزار مبادله در سراسر جهان است. حتی گاهی اوقات در این زمینه از ارزهای داخلی نیز پیشی می‌گیرد. تقریباً همه کالاها از جمله نفت و طلا به دلار معامله می‌شوند. حتی ارزهای دیجیتال تقریباً منحصراً با دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شوند. آنچه برای یک ارز ذخیره نیز حیاتی است، استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزش است. صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که 59 درصد از ذخایر بانک مرکزی جهانی به دلار است که سهم یورو 20 درصد و یوان تنها 2 درصد است.

◾️همانند ابتکار کمربند و جاده در سراسر آسیا به سمت اروپا، تصور این که چین بر تشکیلات برآمده از بریکس تسلط نداشته باشد، غیرممکن است و شانگهای را به محتمل‌ترین مکان برای تاسیس بانک مرکزی بریکس مطرح می‌کند. اما بعید به نظر می‌رسد که هند به عنوان همسایه‌ و رقیبی قدرتمند که اغلب گرفتار درگیری‌های مرزی با چین است، به راحتی زیر بار سلطه چین بر بانک مرکزی بریکس برود. همچنین، جایگزینی واحد پولی لیبرال دموکراسی با ارزی که تحت سلطه یک دولت توتالیتر و معتقد به کنترل سرمایه است، به نتیجه نمی‌رسد.

◾️وقتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت نتوانسته‌اند یک ارز دارای پشتوانه نفتی ارائه کنند، یک دسته تصادفی از کشورهای پراکنده به لحاظ جغرافیایی (BRICS) چه شانسی دارند؟ ارز واحد تجاری آمریکای جنوبی به نام «سور» (Sur) با مشکل مواجه است، زیرا منافع کشورهای کوچکتر توسط اقتصاد بسیار بزرگتر برزیل بلعیده می‌شود.

◾️برخی از کشورهای بریکس دارای منابع غنی و بیشتر آنها از نظر منابع فقیر هستند. هیچ کدام از آنها، چه به تنهایی و چه با هم، نمی‌توانند ارز جایگزینی را برای دلار خلق کنند. تسلط دلار ممکن است آزاردهنده باشد، اما هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. هر چه می‌خواهید در برابر ماشین دلار خشمگین شوید اما گوش او بدهکار نیست!

دیدگاهتان را بنویسید