◾️اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود، گزارشی با عنوان «سوارکاری با ارتفاع بالا؛ درس‌هایی از اقتصاد شگفت‌انگیز آمریکا» منتشر کرده است.

شاید کشورهای دچار فروپاشی اقتصادی مثل ایران علاقه داشته باشند آمریکا را ضعیف و ناتوان نشان دهند، اما چنین نگاهی به اوضاع، یک داستان موفقیت خیره‌کننده را نادیده می‌گیرد. آمریکا همچنان ثروتمندترین، مولدترین و نوآورترین اقتصاد بزرگ جهان است. 

◾️تولید ناخالص داخلی GDP آمریکا در سال 1990 یک چهارم تولید جهان را بر اساس نرخ ارز بازار به خود اختصاص داد. سی سال بعد، این سهم تقریبا بدون تغییر باقی مانده، با اینکه چین توسعه اقتصادی گسترده‌ای داشته است.

◾️تسلط آمریکا بر جهان ثروتمند نیز شگفت‌انگیز است. ایالات متحده 58 درصد از تولید ناخالص داخلی گروه 7 را تشکیل می‌دهد، در حالی‌که در سال 1990 حدود 40 درصد بود.

◾️بر اساس قدرت خرید، تنها آنهایی که در دولت‌های نفتی هستند درآمد سرانه بالاتری دارند. متوسط درآمد آمریکایی‌ها خیلی سریعتر از اروپای غربی یا ژاپن رشد کرده است. حتی در می‌سی‌سی‌پی، فقیرترین ایالت آمریکا، درآمد سرانه از 50 هزار دلار فراتر می‌رود که از فرانسه نیز بالاتر است.

◾️این رکوردها در اجزای رشد هم چشم‌گیر است. آمریکا تقریبا 33 درصد رشد اشتغال نسبت به سال 1990 دارد، در مقایسه با 10 درصد در اروپای غربی و ژاپن. و شاید تعجب آور باشد که تعداد بیشتری از آنها دارای مدرک تحصیلات تکمیلی و فوق لیسانس هستند.

◾️شرکت‌های آمریکایی بیش از یک‌پنجم اختراعات ثبت‌شده در خارج از کشور را در اختیار دارند که بیشتر از مجموع چین و آلمان است. تمام پنج شرکت بزرگ تامین‌کننده منابع مالی تحقیق و توسعه (R&D) دنیا آمریکایی هستند.

◾️سرمایه‌گذارانی که در سال 1990 معادل صد دلار در شاخص S&P500 سرمایه‌گذاری کردند، امروز بیش از دو هزار دلار دارند، یعنی چهار برابر درآمدی که اگر در جای دیگری در جهان ثروتمند سرمایه‌گذاری می‌کردند.

◾️در سال 1979 مزایای اجتماعی به یک سوم درآمد فقیرترین آمریکایی‌ها می‌رسید، اما سال 2019 این مزایا به دو سوم درآمد آنها افزایش یافت. درآمد برای یک پنجم فقیر آمریکا از سال 1990 تاکنون 74 درصد افزایش یافته است، بسیار بالاتر از بریتانیا.

دیدگاهتان را بنویسید