🔹خبرگزاری الجزیره نوشته: در سال‌های اخیر طوفان‌های مرگ‌بار- از مالاوی تا می‌سی‌سی‌پی- در حال ویران کردن سیاره زمین بوده‌اند. با این حال دانشمندان هشدار می‌دهند که طوفان‌ها به احتمال زیاد به زودی ترسناک‌تر از این هم خواهند شد.

طوفان فردی هم مانند هر طوفان استوایی دیگری در آغاز بی‌خطر به نظر می‌رسید. اما این گردباد که در اوایل فوریه سواحل شمال غربی استرالیا را درنوردید، یکی از آن طوفان‌های موسمی معمولی نبود. بلکه در ادامه مسیرش شدت بیشتری گرفت و به سمت غرب تغییر مسیر داد و بعد از عبور از اقیانوس هند جنوبی بیش از 8000 کیلومتر (4971 مایل) طی کرد خود را به جنوب شرقی آفریقا رساند.
بالاخره؛ زمانی که این طوفان در اواسط ماه مارس- پس از دو باری که مناطق مختلف را درنوردید- به پایان راه رسید، عنوان طولانی‌ترین گردباد استوایی ثبت‌شده در تاریخ را به خود اختصاص داده بود. فردی هم‌چنین قوی‌ترین طوفان ثبت‌شده تاریخ در نیم‌کره جنوبی بود که باعث تخریب‌های بی‌شمار از جمله بیش از 600 کشته شد و به زندگی بیش از 1.4 میلیون تن آسیب رساند.
با این حال، در همان اواسط ماه مارس، در شرایطی که کشورهای مالاوی و موزامبیک به عنوان کشورهایی که بیشترین آسیب را از این طوفان دیده بودند، ناامیدانه به دنبال امداد و نجات بودند؛ یک گردباد ویرانگر دیگر وارد ایالت می‌سی‌سی‌پی در جنوب آمریکا شد و علاوه بر مرگ بیش از دوجین انسان باعث ویرانی چند شهر شد. همین دو هفته پیش هم طوفان‌ها و گردبادهای قدرتمند بخش وسیعی از جنوب و غرب میانه آمریکا را درنوردیدند و باعث کشته شدن حداقل 22 نفر شدند..
چنین طوفان‌های مرگباری اغلب بحران‌های انسانی بی‌شماری را در جوامع آسیب‌دیده موجب می‌شوند. ماداگاسکار که توسط طوفان فردی نیز مورد اصابت قرار گرفت، در سال ۲۰۲۲ از اثرات طوفان‌های مرگبار استوایی آسیب‌های زیادی متحمل شد- که از آن میان می‌توان به کشته شدن بیش از 100 نفر در این کشور جزیره‌ای اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید