🔹سه روز است قیمت دلار با جهش تازه‌ای روبرو شده و در حال فتح کانال‌های جدید است. این در حالی است که رئیس جدید بانک مرکزی با ادعای تثبیت قیمت اسکناس آمریکایی پا به میدان گذاشته بود. حالا اما به نظر می‌رسد کنترل دلار دیگر در دستان فرزین هم نیست و این، اهرم‌های سیاسی و اقتصادی هستند که هر روز بیشتر، ارزش ریال را کاهش می‌دهند.

🔹در آخرین روز هفته گذشته پارلمان اروپا به درخواست اتحادیه اروپا برای وارد کردن نام سپاه پاسداران در آنچه توسط این اتحادیه و اعضایش لیست گروه‌های تروریستی خوانده می‌شود رای داد. این متمم البته به قطعنامه‌ای دیگر افزوده شد که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع می‌کرد. این اقدام اتحادیه اروپا نخستین و قوی‌ترین سیگنال افزایشی را به بازار ارز ارسال کرد؛ به نحوی که با وجود تعطیلی بازارها در روزهای پنجشنبه و جمعه، قیمت دلار در معاملات فردایی روندی صعودی را طی می‌کرد و از سطح ۴۳ هزار تومان گذشته بود.

🔹این سیگنال اما با انتشار خبر مهم دیگری هم تقویت شد تا با گشایش بازار در روز شنبه قیمت دلار به سرعت کانال بالاتر را هم فتح کند. ماجرا از این قرار بود که اداره دریانوردی پاناما اعلام کرد ۱۳۶ نفتکش را که طی چهار سال گذشته مستقیما در کار دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران بوده‌اند، از فهرست شرکت‌های ثبت شده حذف کرده و آنها دیگر قادر به دریانوردی با پرچم این کشور نیستند. باید اشاره داشت که اداره دریانوردی پاناما، بزرگترین نهاد ثبت کشتی‌ها در جهان است و تحریم ۱۳۶ نفتکش همکار با ایران از سوی این نهاد می‌تواند فروش نفت کشور را با مشکلات جدی مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید