مولانا عبدالحمید در خطبه نماز جمعه گفت: «کتک‌زدن، توهین‌کردن و تعرض‌کردن به زندانی خلاف تعلیم حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم، اهل‌بیت و صحابه است. انسان با دشمن و مخالف خود هم باید به خوبی رفتار کند. مگر این نیست که ما مسلمانیم؟ شما هم با زندانی‌ها اسلامی رفتار کنید. اتهام محاربه نزنید. معترض با محارب و مفسد متفاوت است. این‌ها اعتراض دارند. ملت ۴۳ سال تحمل کرده‌اند و حالا که اعتراضی کرده‌اند شما هم تحمل کنید.»

وی تصریح کرد:‌ «اعتراض مردم باید سالم باشد و به اموال عمومی، مأموران و هیچ‌چیز دیگری نباید تعرض شود. من و شما هم باید تحمل کنیم. معترضان هم‌وطنان ما هستند که مشکلاتی دارند. شاید ما مشکلاتشان را درک نکنیم اما این مشکلات باید شنیده شوند. ما گفته‌ایم که ندای مردم را بشنوید که چه می‌گویند. بسیار مهم است که انسان با مخالفان و منتقدان بنشیند و کمال در این است. هیچ‌وقت نباید راه انتقاد بسته شود؛ چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود می‌آورد. یکی نرم و ملایم انتقاد می‌کند و یکی به سختی. از پیامبر و خلفای راشدین و بزرگان اهل‌بیت خشن انتقاد شده اما آن‌ها با حلم و صبوری پاسخ داده‌اند. کسی که در حق او ظلم شده، صدایش بلند است و این صدای بلند را باید تحمل کنیم. این تعلیم فقط برای صاحبان قدرت و حکومت نیست. تک‌تک علما، ریش‌سفیدان، نخبگان و زنان و مردان باید از سیره آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم اتباع کنند.»

🔹اگر قانون یا عملکردی خلاف خواست مردم است، باید تغییر کند

🔹 مردم از تبعیض و فشار و فقر خسته شده‌اند

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر تأکید کرد: «مخالفان را زندان نکنید بلکه با آن‌ها صحبت کنید و اگر اشتباه می‌کنند، آن‌ها را قانع کنید و اگر کسی حق می‌گوید، حتی اگر آمریکایی یا اسرائیلی باشد، باید از آن اتباع کنیم. حرف حق را اگر قاتل پدر انسان هم بگوید باز حرف حق است.»

ایشان افزودند: «خداوند به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وسلم دستور داده که بازویت را برای مومنان پایین بیاور. وقتی مسئولان ادعای مسلمانی دارند، باید بازویشان در مقابل مردم پایین باشد. اگر قانون، رفتار، کردار و عملکردی اشتباه و خلاف خواست مردم است باید تغییر کند. مسئولان باید مردمی باشند. رهبران مذهبی و سیاسی دنیا باید در کنار مردم باشند و با آن‌ها زندگی کنند و حرفشان را بشنوند. حضرت علی و سیدنا حسن و حسین مردمی زندگی کرده‌اند و اهل بیت و صحابه راهی جز راه مردم نداشته‌اند. آن‌ها از یک طیف خاص مشورت نمی‌خواستند بلکه از همه مشورت می‌گرفتند.»

مولانا عبدالحمید گفت: «این مجازات سنگینی که در قانون آمده است باید تجدیدنظر شوند و اگر اجتهاد یا برداشتی بوده است برداشت‌ها و اجتهادهای دیگری هم وجود دارد. توصیه ما به شفقت و شنیدن حرف مردم است. ما دشمن این مملکت نیستیم و در موارد زیادی سینه سپر کرده‌ایم. در جنگ‌هایی که شما در سوریه و عراق درگیر شدید، همۀ دشمنان شما متحد شدند که از سمت بلوچستان ناامنی ایجاد کنند. ما نمی‌گوییم شما نقشی نداشتید ولی این مردم این منطقه بودند که سینه‌هایشان را سپر کردند. ما در مقابل آمریکایی‌ها سینه سپر کردیم و گفتیم ناامنی را به وطن‌مان راه نمی‌دهیم.»

وی افزود: «ملت ۴۴ سال تبعیض و نابرابری و فشارها را تحمل کرده‌ایم. همه ملت ایران درگیر تبعیض بوده‌اند و همه تحمل کرده‌ایم. این تبعیض بسیار گسترده و در بین شیعه و سنی بوده است اما مردم تحمل کرده‌اند که دشمن سوءاستفاده نکند. حالا مردم خواسته‌هایی دارند و از تبعیض و فشارها و فقر خسته شده‌اند. ما را زندان نکنید. مردم را نزنید. با این مردم کنار بیایید. این‌ها ملت ایران هستند. همین حالا ما به هیچ خارجی‌ای که بخواهد منطقه را ناامن کند اجازه نمی‌دهیم. ما را با تیربار قتل عام کرده‌اند و زخمی شده‌ایم اما در کمتر از چند ساعت اعلامیه دادیم که امنیت باید حفظ شود. کشته‌ شده‌ایم اما کسی را نکشته‌ایم. خواسته ما هم فقط همین بوده که آن‌هایی که مردم را زده‌اند، مجازات شوند. خانواده شهدا هم گفته‌اند که ما پول نمی‌خواهیم بلکه حق و عزت‌مان را می‌خواهیم.»

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. ارش

    جاوید ایران جاوید شاهنشاه زنده باد مولانا عبدالحمید

دیدگاهتان را بنویسید