شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 11 آذر 1401 با اشاره به صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان به جرم محاربه، این اقدام را خلاف حکم قرآن دانستند و نسبت به عواقب صدور چنین احکامی هشدار دادند.

🔹کسی که با جرات حکم اعدام صادر می‌کند، به آتش جهنم جرات پیدا کرده

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در این رابطه اظهار داشتند: «حکم محاربه علیه کسانی که اعتراض کرده‌اند و احیانا مرتکب خطایی هم شده‌اند، برداشت اشتباه از قرآن است. کسی که با سنگ و چوب یا داد و بیداد اعتراض کرده نباید به محاربه متهم شود. آنچه قرآن از آن با عنوان «محاربه» یاد کرده آن است که گروهی به صورت مسلحانه وارد بشوند و درگیر بشوند. من برای بسیاری از قضات می‌ترسم که روز قیامت نزد خداوند مواخذه می‌شوند. من خیرخواهانه می‌گویم کسی که با جرئت حکم محاربه و اعدام صادر می‌کند، بر آتش جهنم جرئت پیدا کرده است. در حدیث آمده است: «أَجرَؤكُم عَلى الفتيا أَجرَؤُكُم عَلى النّارِ»؛ (باجرئت‌ترین شما بر [صدور] فتوا با جرئت‌ترین شما بر آتش [جهنم] است.) قضات باید توجه کنند که اگر به کسی که حقش اعدام نباشد، چنین حکمی بدهند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند. کسی که حق را ناحق بکند و ناحق را حق جلوه بدهد، حتی اگر سر مویی باشد، روز قیامت مواخذه می‌شود. ما در صدر اسلام در میان اهل‌بیت و صحابه اعدام نداریم. بررسی کنید ببینید چند اعدام در صدر اسلام انجام شده است؟ الگوی ما صدر اسلام است و هر کس از آن عدول کند، برداشت نادرست از اسلام است.»

ایشان گفتند: «بعضی از گروه‌هایی که خودرا جهادی می‌گویند مردم را ترور می‌کنند و احترام مسجد و علما را هم نگه نمی‌دارند و خیال می‌کنند که در مسیر اسلام هستند اما چنین نیست. باید هر آیه و حدیثی را به زندگی آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم برگردانیم که بالاترین مفسر قرآن است. باید بیندیشیم و به عنوان حاکم و قاضی کاری نکنیم که آخرتمان آتش بگیرد و گرفتار عذاب جهنم بشویم. این‌ها صحبت‌های علمی و خیرخواهانه است. من غرضی ندارم.»

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به نمونه‌هایی از برخورد حضرت علی رضی‌الله‌عنه با دشمنان و مخالفان اشاره کردند و گفتند: وقتی عبدالرحمان‌بن‌ملجم سیدنا علی را با شمشیر زد و او را به شدت زخمی کرد، مردم بسیار خشمگین بودند و می‌خواستند او را تکه‌تکه کنند، اما حضرت علی رضی‌الله‌عنه فرمودند که من هنوز زنده هستم و کسی حق ندارد به ضارب تعرض کند و به فرزندانش نیز توصیه کردند که این فرد اسیر شماست و با اسیر خودتان به خوبی رفتار کنید. اینکه با اسیرتان به خوبی رفتار کنید خیلی حرف است. حضرت علی این تعلیم را از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم آموخته بود که آنحضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم با اسیران بدر که مشرک و حربی بودند چگونه رفتار کردند. حضرت علی با خوارج جنگیدند اما از اسرای آنها کسی را اعدام نکردند. همین خوارج اگر به دست ما می‌افتادند همه را اعدام می‌کردیم.»

ایشان ادامه دادند: «این اشتباه است که بگوییم این‌ها عضو گروهک و محارب هستند و باید آن‌ها را کشت. این مسائل بحث شرعی می‌طلبد و من حاضرم در این باره بحث کنم. بحث را آزاد بگذارید در تلویزیون که مردم بشنوند. کسانی که قانون جزایی ما را تدوین کرده‌اند، انسان‌هایی مانند ما بوده‌اند. ما بارها در همین مصلی عرض کرده‌ایم که باید در این قانون‌ها تجدیدنظر شود.»

دیدگاهتان را بنویسید