به گزترش CNN فارسی ، دو مقام آمریکایی ، و همچنین نماینده کن کالورت ، جمهوری خواه کالیفرنیا که گفتند مقامات امنیت ملی او را مطلع کرده اند ، گفتند که عامل انتحاری از زندان پروان در پایگاه هوایی بگرام آزاد شد. ایالات متحده ، پایگاه را کنترل کرد تا اینکه در اوایل ژوئیه بگرام را رها کرد. این زندان در سال ۲۰۱۳ به مقامات افغان واگذار شد.
این افشاگری ، بر هرج و مرج در روزهای پایانی خروج از افغانستان و تلاش ایالات متحده برای کنترل اوضاع به سرعت رو به وخامت بود .

زندان پروان ، همراه با زندان پل چرخی در نزدیکی کابل ، چند صد نفر از اعضای داعش و هزاران زندانی دیگر را در خود جای داده بود ، زمانی که طالبان ساعت ها قبل از تصرف پایتخت با کنترل کمی ، هر دو مرکز را تحت کنترل خود درآوردند. یک منبع ضد تروریسم منطقه ای در آن زمان به CNN گفت که در اواسط ماه اوت شلیک شد. طالبان هر دو زندان را خالی کردند و اعضای خود را که در زندان بودند آزاد کردند ، و اعضای داعش را که وابسته این گروه تروریستی در افغانستان است را آزاد کردند.
یازده روز بعد ، در ۲۶ آگوست ، یکی از آن زندانیان بود که بمب گذاری انتحاری را در دروازه ابی انجام داد و ۱۳ سرباز آمریکایی از جمله ۱۱ تفنگدار دریایی ، یک سرباز و یک ملوان را کشت. آنها آخرین سربازان آمریکایی خواهند بود که به عنوان بخشی از طولانی ترین جنگ آمریکا در افغانستان کشته شده اند.
نیروهای دریایی در بیانیه ای اعلام کردند که از روز سه شنبه ، یک تفنگدار دریایی مجروح در این حمله در مرکز پزشکی نظامی والتر رید در نزدیکی واشنگتن در وضعیت وخیم اما پایدار است. یک تفنگدار دریایی دیگر در یک مرکز تخصصی تحت مراقبت است ، در حالی که ۱۶ نفر دیگر تحت درمان سرپایی قرار دارند.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و عامل انتحاری را عبدالرحمان اللغری نامید.
ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید