به گزارش CNN فارسی، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو روز پنجشنبه ۱۸ فروردین در بروکسل برگزار شد./اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از این نشست به خبرنگاران گفت اعضا توافق کردند حمایت از اوکراین را بیشتر کنند و طیف گسترده‌ای از سامانه‌های تسلیحاتی را در اختیار این کشور قرار دهند.

به گفته او، وزیران خارجه ناتو همچنین توافق کردند برای کمک به دیگر شرکا و تقویت توانایی آنها برای دفاع از خود، از جمله گرجستان و بوسنی و هرزگوین، اقدامات بیشتری انجام دهند.

استولتنبرگ پیش از آغاز نشست ناتو گفته بود: «اوکراین حق دارد از خود دفاع کند و ما نیازهایی را که دمیترو کولبا [وزیر خارجه اوکراین] مطرح خواهد کرد می‌شنویم و در مورد آن صحبت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه اوکراین نیز در نشست بروکسل حضور داشت و پیش از نشست خواستار اقدام ناتو در تحویل هر چه زودتر سلاح‌های مورد نیاز برای مقابله با نیروهای روسیه شده بود.

همزمان وزارت دفاع بریتانیا نیز روز پنجشنبه با اشاره به تداوم حملات هوایی و توپخانه‌ای روسیه در منطقه دونباس اعلام کرد نیروهای روسیه بر پیشروی در شرق اوکراین متمرکز شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا با تاکید بر اینکه نیروهای روسیه به دنبال حمله علیه زیرساخت‌های اوکراین هستند، در عین حال گفته شده این نیروها همچنان با مشکلات روحی و کمبود دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین در حاشیه برگزاری نشست ناتو، وزیران خارجه گروه هفت به همراه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای «وحشیگری‌های نیروهای مسلح روسیه در بوچا و تعدادی دیگر از شهرهای اوکراین» را به شدت محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما به مبارزه با مصونیت از مجازات برای همه عاملان این جنگ شروع‌شده از سوی روسیه و به ویژه از سوی رژیم الکساندر لوکاشنکو در بلاروس ادامه می‌دهیم.»

همچنین برخی منابع آگاه اروپایی روز پنجشنبه اعلام کردند انتظار می‌رود مقام‌های اتحادیه اروپا با تحریم واردات زغال‌سنگ از روسیه از اواسط ماه اوت موافقت کنند.

در صورت تصویب چنین ممنوعیتی، این اولین ممنوعیت اتحادیه اروپا در زمینه واردات انرژی از روسیه خواهد بود.

این در حالی است که همزمان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور خواستار اعمال تحریم «کلی و فوری» بر واردات «نفت، زغال‌سنگ سوخت هسته‌ای و گاز» شد.

دیدگاهتان را بنویسید