به گزارش CNN فارسی , مصرف جهانی آب در طی قرن بیستم دو برابر نرخ رشد جمعیت، افزایش یافته است. این ناهماهنگی امروز باعث شده که بسیاری از شهر‌ها در سراسر جهان – از رم تا کیپ‌تاون، چِنای و لیما – آب را جیره‌بندی کنند.

از سال ۲۰۱۲ تقریباً هر سال بحران آب توسط اجلاس جهانی اقتصاد به عنوان یکی از ۵‌خطر اصلی که جهان را تهدید می‌کنند، شناسایی شده است. خشکسالیِ شدید در سال ۲۰۱۷ به بدترین بحران انسانی بعد از جنگ جهانی دوم منجر شد که در نتیجه آن ۲۰‌میلیون نفر در سراسر آفریقا و خاورمیانه به دلیل کمبود غذا و درگیری‌های ناشی از آن مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

پیتر گلیک، رئیس مؤسسه پاسیفیک در اوکلند، سه دهه است که درباره ارتباط بین کمبود آب، درگیری و مهاجرت تحقیق می‌کند و باور دارد که درگیری بر سر آب در حال افزایش است.

او می‌گوید: «جز موارد خیلی استثنائی هیچ‌کس از تشنگی نمی‌میرد، اما تعداد افرادی که به دلیل آب آلوده و درگیری بر سر دسترسی به آب جان خود را از دست خواهند داد، در حال افزایش است.»

گلیک و تیمش گاهشمار درگیری‌های آب را تهیه کرده‌اند: یک سیاهه مشتمل از ۹۲۵‌جنگ و درگیری کوچک و بزرگ بر سر آب که نخستین وقایع آن به زمان پادشاهی حمورابی در بابل باز می‌گردد.

فهرست آن‌ها به‌هیچ‌وجه کامل نیست و درگیری‌هایی که به آن اشاره شده است، از جنگ‌های تمام-عیار تا بحث و جدل‌های بین همسایه‌ها بر سر آب را شامل می‌شود. اما آنچه این روایت‌ها نشان می‌دهد آن است که رابطه بین آب و نزاع، یکی از پیچیده‌ترین‌هاست.

گلیک می‌گوید: «ما نزاع بر سر آب را به سه گروه تقسیم‌بندی کردیم: ۱. به عنوان محرکِ نزاع که زمانیست که خشونت با بحث و جدل بر سر دسترسی به و اعمال کنترل بر آب مرتبط است؛ ۲. به عنوان سلاحِ نزاع و جنگ که زمانیست که سیستم آب به عنوان سلاح برای جنگ استفاده می‌شود و شامل استفاده از سد برای حبس آب در یک سرزمین و بستن آب بروی ساکنان پایین‌دستِ رود‌ها می‌شود؛ و ۳. به عنوان اهداف و خسارات درگیری که زمانیست که منابع آبی، تصفیه‌خانه‌ها یا لوله‌های آب هدف حملات قرار می‌گیرند و از بین می‌روند.»

نتایج پژوهش تیم او نشان می‌دهد که اغلب جنگ‌ها با کشاورزی مرتبط بوده‌اند. کشاورزی ۷۰‌درصد آب شیرین را مصرف می‌کند. برای مثال، در منطقه نیمه‌خشکِ ساحل در آفریقا، همواره گزارش‌هایی از درگیری بین کشاورزان و دامداران بر سر منابع محدود آبی، که یکی برای آبیاری محصولاتش و دیگری برای آب دادن به دام‌هایش به آن نیاز دارد، ثبت می‌شود.

اما با افزایش تقاضا برای آب، احتمال افزایش درگیری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. چارلز ایسلند، مدیر جهانی موسسه منابع جهانی برای بخشِ آب، می‌گوید: «تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خشونت‌های مرتبط با آب در حال افزایش است. رشد جمعیت و توسعه اقتصادی، تقاضا برای آب را در سراسر جهان افزایش داده است. درضمن، تغییرات آب‌وهوایی منابع آبی را یا کاهش داده یا باعث شده که بارش در بسیاری مناطق به پدیده‌ای نادر تبدیل شود.»

 

دیدگاهتان را بنویسید