به گزارش سی ان ان فارسی، هفته نامه اکونومیست، با ارسال فراخوانی از مجموعه ای از اندیشمندان معاصر دعوت به عمل آورده تا دیدگاه های خود را در مورد آینده قدرت آمریکا و بررسی نیروهای شکل دهنده جایگاه جهانی آتی این دولت -از ظهور چین تا خروج از افغانستان- برای این نشریه ارسال کنند. پیش از این اقتصادنیوز اقدام به انتشار پاسخ فرانسیس فوکویاما به این پرسش طی گزارشی با عنوان پایان هژمونی آمریکا به روایت فوکوباما کرده بود. در یادداشتی دیگر، هنری کسینجر، سیاستمدار و نظریه پرداز سابق و شهیر سیاست خارجه ایالات متحده، با عنوان «چرا آمریکا در افغانستان شکست خورد» تلاش داشته به این پرسش پاسخ دهد. در ادامه گزارشی از این یادداشت تقدیم می شود.

چالش اساسی: انتخاب نادرست

به نوشته کسینجر، تصرف افغانستان به دست نیروهای طالبان نگرانی فوری را معطوف به خروج ده ها هزار آمریکایی، متحدین و افغان های سرگردان در سراسر کشور می کند. با این حال نگرانی اساسی تر این است که چگونه آمریکا با وجود هشدارهای زیاد و بدون مشورت با متحدان یا افرادی که مستقیماً طی بیست سال به طور فداکارانه در این امر دخیل بوده اند، تصمیم به عقب نشینی گرفت. و چرا چالش اساسی در افغانستان به صورت انتخابی بین «کنترل کامل افغانستان» یا «خروج کامل از آن» تصور شده و به خورد مردم داده شد.

ضرورت ترکیبی از اهداف استراتژیک و سیاسی

به اعتقاد کسینجر، یک مسئله اساسی، طی چندیدن نسل، تلاش های آمریکا در عملیات ضدشورش (Counterinsurgency به معنای اقدام نظامی یا سیاسی با هدف شکست نیروهای نامنظم) -از ویتنام تا عراق- را درگیر خود کرده است. زمانی که ایالات متحده جان نظامیان و اعتبار خود را به خطر انداخته و سایر کشورها را هم درگیر می کند، این کار باید بر اساس ترکیبی از اهداف استراتژیک و سیاسی انجام شود؛ اهداف راهبردی در جهت روشن کردن شرایطی که ما برای آن مبارزه می کنیم و اهداف سیاسی برای تعریف چارچوب قانونی در راستای کسب نتیجه چه در داخل کشور مربوطه و چه در سطح بین المللی.

دیدگاهتان را بنویسید