به گزارش CNN فارسی، ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه گفت که آلبانی در حال پایان دادن به روابط دیپلماتیک خود با ایران است و به دیپلمات‌های ایرانی و کارکنان سفارت این کشور دستور داده تا ظرف ۲۴ ساعت آینده خاک آلبانی را ترک کنند.

او در پیامی ویدیویی تاکید کرد: «دولت تصمیم گرفته روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کند.»

نخست‌وزیر آلبانی اضافه کرد که این «واکنش شدید»، کاملا متناسب با شدت و خطر حمله سایبری [ایران] است که تهدیدی برای فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات داخلی دولتی و ایجاد هرج و مرج و ناامنی بوده است.

در واکنش به این اقدام آلبانی، کاخ سفید در بیانیه‌ای حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو را محکوم کرد.

واشینگتن اعلام کرد ایالات متحده برای پاسخگو کردن تهران در خصوص فعالیت‌هایی که امنیت متحدان آمریکا را تهدید می‌کند، اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

پیشتر شرکت امنیت سایبری مندیانت اعلام کرد حمله سایبری گسترده به وب‌سایت‌های دولتی آلبانی در تیر ماه احتمالا از سوی هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی انجام شده که به دنبال بر هم زدن نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق بودند.

مندیانت با اشاره به زمان این حمله‌ها، عنوان کرد محتویات کانال تلگرامی که مسئولیت این حمله‌ها را به عهده گرفته و شباهت کدهای نرم‌افزاری این حمله‌ها با بدافزارهایی که کاربران فارسی و عرب‌زبان را هدف قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این هکرها در حمایت از جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند.

یک گروه هکری موسوم به «عدالت سرزمین» در یک کانال تلگرامی مسئولیت‌ حمله‌های سایبری به زیرساخت‌ها در آلبانی را که با استفاده از باج‌افزار انجام شده بود، به عهده گرفت.

شرکت امنیت سایبری مندیانت اما هشدار داد این گونه فعالیت‌های سایبری تهدیدی فعال علیه سازمان‌های دولتی و خصوصی دیگر کشورهای عضو ناتو نیز به شمار می‌آید.

مندیانت خاطرنشان کرد با توجه به موانعی که در روند مذاکرات احیای برجام باقی مانده، این حمله‌های سایبری نشان می‌دهند جمهوری اسلامی در انجام حمله‌های سایبری محدودیت کمتری احساس می‌کند.

نشست سازمان مجاهدین خلق که قرار بود در روزهای اول و دوم مرداد در کمپ اشرف در غرب تیرانا، پایتخت آلبانی برگزار شود، در پی هشدار مقام‌های محلی درباره احتمال وقوع حمله تروریستی لغو شد.

دیدگاهتان را بنویسید