به گزارش CNN فارسی ، لیو شیجین، یکی از اعضای کمیته سیاست پولی بانک خلق چین، روز یکشنبه در یک فروم آنلاین گفت که دومین اقتصاد بزرگ جهان ممکن است در بقیه سال جاری و تا سال ۲۰۲۲ با “شبه رکود تورمی” مقابله کند، اگر تقاضا ادامه یابد. مبارزه و هزینه خروج کالا از کارخانه های چینی بالا می ماند.
لیو گفت: «ما باید به آن توجه کنیم، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، نه تنها بر سه ماهه چهارم تأثیر می گذارد، بلکه سال آینده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
رکود تورمی – زمانی که تورم بالا است اما رشد اقتصادی کند می شود – می تواند مشکل ساز باشد، زیرا سیاست هایی که برای مهار تورم در نظر گرفته شده اند، مانند نرخ های بهره بالاتر، خطر سرکوب بیشتر رشد را دارند. در همین حال، سیاست‌هایی که برای تقویت رشد در نظر گرفته شده‌اند، خطر افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارند.


لیو حتی با وجود هشدارهای خود، همچنان انتظار دارد که اقتصاد به هدف رشد بیش از ۶ درصدی چین در سال برسد.

خطرات اقتصاد چین در ماه های اخیر افزایش یافته است. همراه با افزایش تورم قیمت تولید کننده در کارخانه های جهان، این کشور با بحران شدید انرژی و کاهش شدید در املاک و مستغلات نیز دست و پنجه نرم می کند.
لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین اخیراً به این نگرانی‌ها اذعان کرد و در سمیناری در پکن در هفته گذشته گفت که اقتصاد با “فشارهای نزولی جدید” مواجه است. او شیوع های اخیر کووید-۱۹، سیل شدید، افزایش قیمت کالاها و کمبود انرژی را به عنوان نگرانی های اصلی خواند.
لی همچنین گفت که سیاستگذاران باید بر کمک به «بازیگران بازار» از جمله شرکت‌های تولیدی و کسب‌وکارهای کوچک با ارائه کاهش مالیات یا کاهش هزینه‌های اداری تمرکز کنند.
لری هو، رئیس اقتصاد چین در Macquarie Group، در گزارش یکشنبه خود نوشت: «نگرانی در مورد کند شدن رشد به وضوح در میان تکنوکرات‌ها در سازمان‌های مختلف دولتی افزایش یافته است.

ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید