به گزارش CNN فارسی , دکتر سانجی گوپتا ، خبرنگار ارشد پزشکی CNN ، در برنامه ی شبکه ی ET  با نام “منشاء کووید -۱۹: جستجوی منبع” و در ساعت ۸ شب یکشنبه پخش می شود ، با ویروس شناسان ، اپیدمیولوژیست ها و محققان برجسته کرونا به صحبت می نشیند.
با نزدیک شدن جهان به دوساله شدن تشخیص ویروس جدید کرونا ، تحولات زیادی در زمینه منشا ویروس SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث همه گیری شد ، انجام شده است. برخی از سرنخ ها منجر به بن بست شده اند ، در حالی که برخی دیگر سوالات بیشتری را برانگیخته اند.

تا به امروز ، دو نظریه غالب درباه ی این موضوع وجود دارد!
فرضیه مشترک بین انسان و حیوان بر این ایده استوار است که ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده است ، یا مستقیماً از طریق خفاش یا از طریق برخی دیگر از حیوانات واسطه.  با توجه به این که ۷۵ درصد از تمام بیماری های در حال ظهور از حیوانات به انسان منتقل شده است مانند شیوع کروناویروس قبلی شامل اولین SARS در سال ۲۰۰۳ بود که در خفاش ها شروع شد ، سپس در گربه های کوچک و انسان گسترش یافت. و شیوع MERS 2012 ، که از خفاش ها به شتر و در نهایت به مردم منتقل شد.اما با این حال اکثر دانشمندان می گویند این منشاء احتمالی است.

اما این احتمال وجود دارد که این ویروس بر اساس یک اشتباه از آزمایشگاه نشت کرده باشد. طرفداران این نظریه در سال ۲۰۲۱ زیاد شدند . در مارس سال جاری ، دکتر روبرت ردفیلد ، مدیر سابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده و ویروس شناس حرفه ای ، به گوپتا گفت که فکر می کند Covid-19 از آزمایشگاهی در ووهان چین سرچشمه گرفته است.
گزارش جنجالی سازمان بهداشت جهانی
چند روز پس از پخش نظرات ردفیلد در CNN ، گزارش مورد انتظار سازمان بهداشت جهانی در مورد منشاء SARS-CoV-2 ، در ۳۰ مارس ۲۰۲۱ منتشر شد. این گزارش نشان داد که سرایت مستقیم حیوانات به انسان “امکان پذیر است” از طرفی دیگر نظریه ی جهش از یک حیوان میزبان متوسط دیگر با احتمال زیاد تلقی شد هم چنین ورود ویروس از طریق غذای یخ زده یک مسیر ممکن بود اما یک حادثه آزمایشگاهی بسیار بعید تلقی شد.

 

ترجمه از وبسایت رسمی CNN

 

دیدگاهتان را بنویسید