به گزارش CNN فارسی ، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به افزایش قیمت برنج در این کشور و نبود توسعه لازم جهت بهینه‌سازی تولید داخلی، اذعان کرد که هند در برابر پول نفت ایران، به این کشور برنج بی‌کیفیت می‌دهد.

شایق در مصاحبه‌ با خبرگزاری «ایلنا»، عنوان کرد که تولید برنج در ایران با استفاده از نیروی انسانی صورت می‌گیرد و این کشور زیرساخت مناسب برای روی آوردن به کشت مکانیزه برنج را ندارد.

کاهش سطح روابط اقتصادی بین ایران و هند با آغاز تحریم‌های آمریکا شدت گرفت. «تجارت‌نیوز» پیشتر گزارش داده بود که دهلی‌نو، تهران را از لیست شرکای تجاری خود حذف کرده است.

یک مقام وزارت بازرگانی و صنایع هند نیز به «رویترز» گفته بود: «صادرات کلی هند به تهران در سال ۲۰۲۰ نسبت به یک سال گذشته ۴۲٪ کاهش یافته و به ۲٫۲ میلیارد دلار رسیده است که کمترین میزان، طی یک دهه گذشته است.»

او در ادامه گفت: «این سقوط در سال ۲۰۲۱ ادامه داشته و در ژانویه امسال صادرات نسبت به سال گذشته به بیش از نصف کاهش یافته و به ۱۰۰٫۲۰ میلیون دلار رسیده است.»

تجار هندی می‌گویند ایران به دلیل در اختیار نداشتن ذخایر کافی روپیه، خریدار مناسبی برای برنج هند نیست.

چند مقام تجارت خارجی هند نیز پیشتر اعلام کرده بودند که تاجران هندی دیگر قرارداد جدیدی برای فروش برنج، شکر و چای با ایران امضا نمی‌کنند.

به گفته ویجی ستیا، صادرکننده برنج و رئیس سابق انجمن صادرکنندگان هند، تاجران هندی نگران سازوکار پرداخت‌ها هستند و در سال گذشته، ۶ ماه پس ازانتقال محموله، پول خود را دریافت ‌کردند.

افزایش قیمت برنج

در حالی که گفته‌ می‌شود برنج در بازار تهران به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است، مقامات ایرانی با تکذیب این عدد، نرخ آن را ۴۸ هزار تومان اعلام کردند.

بر اساس گزارش «مرکز آمار ایران»، متوسط قیمت هر کیلو برنج در مهر ماه سال گذشته، ۲۹ هزار تومان بوده است.

به گفته «سازمان بازرسی کل کشور»، ایران به سالانه ۳ میلیون تن برنج نیاز دارد که از این بین، برای واردات ۷۵۰ هزار تن، سفارش‌‌ها از ابتدای ماه آبان ثبت شده است. به نظر‌می‌آید اولین محموله دریافتی ایران در این سفارش‌ها، برنج بی‌کیفیت بوده است.

علیزاده شایق با تائید روند صعودی افزایش قیمت برنج‌های خارجی در این کشور گفت، روند نظارتی در این زمینه «ضعیف» است.

تهاتر نفت با کالا

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، پیشتر از طرح این وزارت‌خانه برای مبادله نفت و میعانات گازی در برابر کالا خبر داده بود.

او در اظهاراتی و در حاشیه یکی از نشست‌های مجلس ایران اعلام کرد: «با راهکارهای مد نظر و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها، هم بحث فروش نفت و میعانات گازی و هم تهاتر نفت با کالا در دستور کار است.»

از سوی دیگر صادرات نفت این کشور بر اساس گزارش «اتاق بازرگانی ایران» کاهش چشمگیری به خود داشته است.

تهران در چهارماه ابتدایی سال جاری شمسی، تنها توانسته ۱۱٫۶ هزار میلیارد تومان از طریق فروش نفت به‌دست آورد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با اتخاذ راهبرد «فشار حداکثری» بر این کشور آن را از منبع اصلی درآمدهای نفتی محروم کرد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران از هرگونه تجارت محصولات نفت و پتروشیمی ممنوع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید