به گزارش CNN فارسی، او گفت مسکو در جنگ اطلاعاتی شکست خورد اما در زمینه نشر اطلاعات «گمراه کننده» موفقیت‌هایی داشته است.

فلمینگ در مقاله‌ای برای روزنامه «اکونومیست»، گفت هر دو کشور از قابلیت‌های سایبری خود در طول جنگ استفاده کردند. با این حال پوتین تاکنون در جنگ اطلاعاتی در اوکراین یا به طور کلی در غرب شکست خورده است.

اطلاعات گمراه کننده

این مقام اطلاعاتی بریتانیا تصریح کرد: «در حالی که شکست روسیه در جنگ اطلاعاتی مسرت بخش است اما تأثیر اطلاعات گمراه کننده‌ای که مسکو بر سایر نقاط جهان داشته است را نباید دست کم گرفت».

او افزود: «روسیه همانطور که در تهاجم زمینی در اوکراین نتوانست پیروزی چشمگیری به دست آورد، به نظر می‌رسد که در اجرای نقشه‌های اولیه خود در جنگ اطلاعاتی در فضای اینترنت نیز به اهداف مورد نظر خود نرسیده است».

او همچنین اظهار داشت که استفاده مسکو از ابزارهای الکترونیکی تهاجمی، «غیرمسئولانه» و «بی‌تفاوت» بوده است.

فلمینگ گفت، روس‌ها یک برنامه تهاجمی به نام «ویسپرجت» (WhisperJet) را برای تخریب و انهدام سیستم‌های اطلاعاتی دولت اوکراین بکار گرفتند.

سناریوی تکراری

جرمی فلمینگ با اشاره به اینکه روسیه پیشتر همین روش‌ها را در سوریه و بالکان بکار گرفت، خاطرنشان کرد که انتشار اطلاعات گمراه کننده و نادرست آنلاین بخش مهمی از استراتژی مسکو است، اما مرکز ارتباطات دولت بریتانیا توانست به موقع جلوی نشر این اطلاعات را بگیرد و درباره آن هشدار دهد.

این مقام اطلاعاتی بریتانیایی بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود، نیروی سایبری ملی کشورش می‌تواند از طریق استقرار یک واحد نظامی مجهز به ابزارهای الکترونیکی تهاجمی به حملات سایبری روسیه پاسخ دهد.

گفتنی است، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین در ۲۸ فوریه، مسکو و کی‌یف اتهامات زیادی مبنی بر حملات سایبری و نشر اطلاعات گمراه کننده به یکدیگر وارد کردند.

این در حالی است که اغلب کشورهای غربی در جنگ اطلاعاتی و معلوماتی در کنار کی‌یف قرار گرفته‌ و به صورت علنی از آن حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید