جان بولتون نوشت: فاجعه آشکار بایدن در افغانستان شرم آور است. پیامدهای استراتژیک این وضع برای کشورهای متخاصم (روسیه، چین و رژیم ایران) بی توجه نخواهد بود.

این در حالیست که بایدن روز گذشته گفته بود به وزیر خارجه دستور داده است اشرف غنی و دیگر رهبران افغانستان را برای جلوگیری از خون‌ریزی به قبول راه‌حل سیاسی ترغیب کند.

روزنامه اشنگتن‌اگزماینر در این باره نوشت: بایدن در مورد افغانستان می‌تواند ادعا کند که به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه داده است، اما در واقع دشمنان را جسور کرده و جنگ‌های خونین‌تر و بزرگ‌تری را تضمین کرده است.

تلویزیون سی ان ان دقایقی پیش با پخش تصاویری از جابجايی کارمندان سفارت آمریکا در کابل گفت: برخی در واشنگتن، آنچه را که امروز در پایتخت افغانستان رخ داد، با خروج اضطراری نیروهای آمریکايی از شهر سایگون در خاتمه جنگ ویتنام مقایسه می کنند.

خبرنگار ارشد بین المللی سی ان ان در گزارشی زنده از کابل گفت: اوضاع کابل بسیار ملتهب است. دقایقی پیش با منبعی مطلع در داخل ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل صحبت کردم. او گفت که حدود هشت یا نه نماینده طالبان از جریان موسوم به دوحه که در مذاکرات جاری دوحه حضور داشته اند در ارگ ریاست جمهوری حضور دارند.

خبرنگار سی ان ان افزود: شناخته شده‌ترین آن‌ها فردی به نام انس حقانی است که برادر معاون رهبر طالبان است. او برای بسیاری از افراد در محافل امنیت ملی آمریکا شناخته شده است.

وی افزود: نمی‌دانیم آیا آن‌ها (طالبان) قصد دارند همچنان به اشغال ارگ ریاست جمهوری ادامه دهند یا برنامه‌ای برای تصرف آن دارند؟ گفتگو‌هایی درباره ایجاد نوعی دولت انتقالی در جریان است به طوری که به نوعی انتقال مسالمت آمیز قدرت رخ بدهد. اما هنوز مشخص نیست چنین دولتی به چه شکلی خواهد بود.

در همین حال تحولات افغانستان باعث کشمکش شدید بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در آمریکا شده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس نیوز» با بیان اینکه رهبری ضعیف آمریکا به امنیت ایالات متحده آسیب می‌رساند، گفت: بایدن با اتخاذ تصمیمات غلط در سیاست خارجی، سفارت آمریکا در شهر«کابل» در افغانستان را در معرض خطر قرار داد.

«تام کاتن» سناتور جمهور‌خواه عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز با انتشار توییتی تأکید کرد که اوضاع بحرانی افغانستان نتیجه عقب‌نشینی بدون برنامه‌ریزی دولت بایدن بوده است.

وزارت خارجه انگلیس دقایقی پیش اعلام کرد که سفیر این کشور از افغانستان خارج نخواهد شد و در کابل حضور خواهد داشت.

در خبری دیگر، شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد که روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان شده است.

در همین حال سایت انتخاب در تهران با درج تحلیلی از بهرامی سفیر سابق جمهوری اسلامی در افغانستان درباره تحولات این کشور نوشت: نظم فعلی افغانستان نتیجه توافقی در سال۲۰۰۱ در بن آلمان است، نظم آینده نیز بر پایه توافق دوحه شکل خواهد گرفت. هدف بعدی آمریکا شکل‌دهی به نظم جدیدی در شرق ایران است، یعنی اتصال آسیای مرکزی به جنوب آسیا از طریق افغانستان.

دیدگاهتان را بنویسید