ابراهیم رئیسی رییس جمهور جدید ایران, پس از تاخیر یک هفته ای کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد. لیستی که در همین ابتدای کار صدای همفکران او را در آورده است. منتقدان کابینه پیشنهادی رئیسی معتقدند که ترکیبی بی تجربه و خسته در لیست گنجاده شده است.

در گزارشی آمده است که ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس مجلس، ۱۹ گزینه را برای تصدی وزارتخانه‌ها معرفی کرده است. طبق این نامه، نه نفر سابقه مدیریت کلان در دولت نهم و دهم را دارند.

براساس لیست پیشنهادی ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللیهان، گزینه تصدی وزارت امور خارجه، رستم قاسمی، گزینه وزارت نفت، محمدعلی زلفی‌گل، گزینه وزارت علوم، محمد مهدی، اسماعیلی گزینه وزارت ارشاد، سیداحسان خاندوزی به‌عنوان گزینه تصدی وزارت اقتصاد، محمدرضا آشتیانی به‌عنوان وزیر دفاع، بهرام عین‌اللهی به‌عنوان گزینه تصدی وزارت بهداشت، حسین باغ‌گلی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش، علی اکبر محرابیان گزینه وزارت نیرو، سیدرضا فاطمی امین به‌عنوان وزیر صمت، سیدجواد ساداتی نژاد به‌عنوان گزینه تصدی وزارت جهادکشاورزی، حجت الله عبدالملکی به عنوان گزینه وزارت کار، سید حمید سجادی هزاوه به‌عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان و عیسی زارع پور به‌عنوان گزینه وزارت ارتباطات به مجلس معرفی شده اند.

علاوه بر این، رئیسی در حکمی سید مسعود میرکاظمی را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد. او در دولت  نهم و دهم به‌عنوان وزیر نفت و وزیر بازرگانی فعالیت داشت.

انتشار لیست کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی، با انتقاد بخشی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا مواجه شده است. آن‌ها معتقدند که بخشی از تیم رئیسی، تجربه کافی ندارند و تعداد دیگر نیز امتحان خود را در دولت نهم و دهم پس داده اند و موفق نشده اند.

انتقادات از لیست پیشنهادی آنقدر بالا گرفت که هوادران و حامیان نزدیک رئیسی نیز به افراد حاضر در لیست انتقاد کردند. اما تندترین انتقاد متعلق به محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و از حامیان ابراهیم رئیسی بود.

او با انتقاد از انتخاب افراد حاضر در لیست، با ذکر جزئیات از وزرای پیشنهادی نیرو، کار، اقتصاد و آموزش و پرورش انتقاد کرده است.

کوشکی گفته که شعار رئیسی در انتخابات «دولت قوی» بود حال آن که فهرست پیشنهادی تداعی کننده دو خصلت است: خامی و خستگی؟!  برخی از وزرای پیشنهادی به شدت خام و بی تجربه اند و بعضی دیگر بسیار خسته و بی انگیزه!حال باید دید آیا این انتقادات واکنشی نیز در بر دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید