به گزارش CNN فارسی در حالی که آمار ابتلاهای روزانه به ویروس کرونا در ایالات متحده به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، «آنتونی فائوچی» ویروس‌شناس برجسته آمریکایی و مشاور پزشکی کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) در خصوص احتمال شیوع یک گونه جدید ویروس کرونا هشدار داد و گفت که موارد جدید ابتلا به کرونا، زمینه را برای جهش جدید و خطرناک‌تر این ویروس هموار می‌کند.
فائوچی در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه «ام اس ان بی سی» گزارش کرد، آن دسته از افرادی که هنوز در مقابل ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند، مسئول جهش ویروس کرونا هستند که به پیدایش گونه دلتا منتهی شد.
فائوچی در این خصوص گفت: «اصولی وجود دارد که همه در ویروس‌شناسی می‌دانند: ویروس جهش نمی‌یابد مگر این که اجازه تکثیر به آن بدهید. خوشبختانه برای ما، واکسن‌ها تقریباً در مقابل دلتا به ویژه در محافظت از شما در مقابل ابتلای شدید به کرونا عملکرد خوبی داشته است».
این مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید در ادامه با هشدار در خصوص هرگونه مقاومت دربرابر تزریق واکسن کرونا گفت: «اما اگر شما به ویروس این شانس را بدهید که همچنان تغییر یابد، به آسیب‌پذیری می‌رسید که ممکن است به نوع بدتری از ویروس برسیم و آن وقت نه تنها بر افرادی که واکسینه نشده‌اند تأثیر می‌گذارد، بلکه بر آن‌هایی که واکسن زده‌اند نیز تأثیر می‌گذارد زیرا آن گونه جدید می‌تواند در مقابل ایمنی که واکسن در بدن ایجاد کرده است، مقاومت کند».
گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که با توجه به بی‌میلی حدود نیمی از آمریکایی‌ها به واکسیناسیون، روند واکسیناسیون کرونا در آمریکا دچار وقفه شده است و تنها حدود ۷۰ درصد از جمعیت این کشور به طور کامل در مقابل کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند.
آمار و ارقام روزهای اخیر حاکی از آن است که روند افزایش ابتلا به کرونا در آمریکا همچنان رو به افزایش است و در برخی شهرها همچون لس آنجلس و لاس وگاس به دلیل افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا، مجبور شده‌اند مجدداً در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، شهر نیویورک نیز در ماه جاری به اولین شهر آمریکایی تبدیل شد که افراد برای استفاده از مکان‌های خاص، باشگاهها و رستوران‌ها، گواهی تزریق واکسن داشته باشند.
فائوچی همچنین ضمن هشدار درباره خطر شیوع گونه جدید ویروس کرونا تصریح کرد که تنها راه مؤثر برای مقابله با همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون است.
وی در این خصوص تأکید کرد که زمان آن رسیده است که اقدامات بیشتری را برای واکسینه کردن مردم آمریکا به کار گرفت.
آمار و ارقام روزهای اخیر نشان می‌دهد در حالی که در نیمه نخست ماه ژوئن (دو ماه پیش)، میانگین روزانه ابتلا به کرونا در یک بازه زمانی هفت روزه حدود ۱۱ هزار مورد بود، اما هم‌اکنون ابتلای روزانه به کرونا در آمریکا به بیش از ۱۰۰ هزار مورد در روز رسیده است و بیشترین میزان موارد ابتلا مربوط به گونه جهش‌یافته دلتا می‌شود.
فائوچی در حالی در خصوص جهش ویروس کرونا هشدار داده است که ، اخیراً ویدیویی از گردهمایی جمهوری‌خواهان آلاباما منتشر شده است که در آن «مارجِری تیلور گرین» عضو این حزب در مجلس نمایندگان آمریکا مردم ایالات متحده را تشویق به خودداری از تزریق واکسن می‌کند.
طبق جدیدترین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون ۳۵ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۲۲ نفر از مردم سراسر آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و از آن میان ۶۱۶ هزار و ۸۲۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید