به گزارش CNN فارسی، گزارش‌های بازرسی و حسابرسی ناسا نشان می‌دهند که هزینه ناشی از توسعه، ساخت و مونتاژ لباس فضایی این آژانس، قیمتی نجومی را به دنبال دارد.

یکی از نوآوری‌های نمادین، تاریخی و قابل شناسایی ناسا، بدون شک لباس فضایی این سازمان است. این لباس‌‌ها که در طول چندین دهه گذشته در خیل بی‌شماری از ویدیوها و تصاویر به نمایش درآمده‌اند، برای محافظت از فضانوردان در برابر خطرات موجود در فضا طراحی شده‌ و امکان پیمایش و پیاده‌روی فضایی را در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی و غیره فراهم می‌کند. همان‌طور که احتمالا تصور می‌کنید، فرآیند ساخت و تولید این لباس‌ها بسیار پیچیده است که در نتیجه قیمت و هزینه‌ای نجومی را نیز به دنبال دارد.

باتوجه به این‌که فصل جدیدی از اکتشافات فضایی در راه است، جای تعجب نیست که ناسا از حالا در حال تامین بودجه برای ساخت نسل‌های بعدی از لباس های فضایی باشد. لباسی که با بهره‌گیری از ویژگی‌های هوشمند قادر به پیش‌بینی وقایع بوده و با بهره‌گیری از قابلیت‌های مرتبط با ارتباطات داده با سرعت بالا، دوربین با کیفیت بالا با چراغ‌ها و موارد دیگر تجهیز می‌شود. طبق گزارش حسابرسی منتشر شده توسط دفتر بازرسی کل این آژانس فضایی، ناسا مدتی طولانی را طی سال‌ها، صرف ساخت نسل بعدی این لباس کرده و صدها میلیون دلار برای این پروژه هزینه کرده است. اما هزینه ساخت یک لباس فضایی برای ناسا، دقیقا چقدر برآورد می‌شود؟

لباس فضایی ناسا که امروزه همه با آنها آشنای هستیم، واحد تحرک بیرونی (EMU) نام دارد و بیش از چهار دهه از طراحی آن گذشته است. EMU علیرغم این‌که ظاهرا به عنوان لباس محافظ برای فضانوردان کاربرد دارد، در واقع نوعی وسیله نقلیه محسوب می‌شود. این لباس از اجزای متعددی تشکیل می‌شود که همگی با هم یکپارچه شده تا یک لباس کامل خلق شود. از جمله این اجزا می‌توان به بالاتنه سخت، مجموعه پایین تنه، سیستم پشتیبانی از زندگی، کلاه ایمنی و دیگر موارد اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید