احمد لفته‌ پور نماینده خرمشهر در مجلس ایران اعلام کرد که آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر از محل «فاضلاب» تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا» لفته‌ پور یک‌شنبه ۱۱ مهر در نشست بررسی «معضل آب» در استان خوزستان با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران اظهار داشت: «آبی که به آبادان و خرمشهر می‌رسد، فاضلاب است. در آبادان و خرمشهر مردم با توجه به این وضعیت آب، با انواع مریضی‌ها و حساسیت‌های پوستی مواجه هستند و مشکلات فراوانی در این زمینه دارند.»

علی اکبر محرابیان که شنبه ۱۰ مهر وارد استان خوزستان شده بود، برای بررسی وضعیت آب در این استان و بررسی پروژه‌ های فاضلاب و آب‌ رسانی با مقامات استانی حوزه آب و انرژی در خوزستان جلساتی را برگزار کرد.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط ایسنا، در تابستان سال جاری، ۷۰۲ روستای خوزستان دچار «تنش آبی» شدند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در یک مطالعه تحقیقاتی از بروز تنش آبی در ۲۸۲ شهر کشور خبر داده بود و نسبت به خطر شکل‌گیری نا آرامی‌ های اجتماعی هشدار داد.

دولت ایران طرحی‌ های زیادی برای انتقال آب از استان‌های حاصل‌‎ خیز مانند خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان به مناطق مرکزی کشور همچون اصفهان، یزد، قم و اراک انجام داده است. تنها در استان خوزستان، ۷ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران اجرا شده است.

طی ماههای اخیر تظاهرات مردم استان خوزستان به بی‌ آبی، خشکاندن رودخانه‌ ها، پروژه‌ های انتقال آب و تبعیض سیستماتیک دولتی برای مدتی ادامه یافت و به دیگر شهر های ایران سرایت کرد.

دستگاه های امنیتی ایران با موجی از خشونت و کاربرد نیروی کشنده علیه معترضان دهها نفر از آنها را کشته و مجروح کرده و صد ها نفر دیگر را بازداشت کردند. سرکوب شدید معترضان توسط ماموران امنیتی ایران موجی از انتقاد های داخلی و همبستگی اقشار مختلف مردم در حمایت از معترضان و محکومیت‌ های بین‌المللی را به همراه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید