کیائو مو تون ، سفیر میانمار در شورای حقوق بشر در سازمان ملل در ژنو ، شهری در سوئیس ، در ۱۱ مارس ۲۰۱۹ سخنرانی کرد.

وزارت امور خارجه ی میانمار روز دوشنبه اعلام کرد که ادعای توطئه در نیویورک علیه سفیر سازمان ملل متحد ، کیائو مو تون که از مخالفان حکومت نظامی محسوب می شود، هیچ ربطی به این کشور ندارد و در واقع یک پرونده داخلی آمریکا است.

این اولین بیانیه ی دولت نظامی از زمان دستگیری دو شهروند میانماری در ارتباط با طرح توطئه بود. این اظهارات توسط ایالات متحده رد شد. لیندا توماس گرینفیلد ، سفیر سازمان ملل متحد در بیانیه ای که در تلویزیون دولتی MRTV خوانده شد ، اعلام کرده بود: “این رویداد, یک پرونده ی داخلی در ایالات متحده است. قضاوت باید بر اساس قوانین ایالات متحده و در ایالات متحده انجام شود. چراکه این قضیه ارتباطی به میانمار ندارد.”

داستان از این قرار است که دو شهروند میانماری در ایالت نیویورک با هدف توطئه همراه با یک فروشنده ی اسلحه در تایلند – که به ارتش برمه اسلحه می فروشد – علیه سفیر میانمار در سازمان ملل ، ایالات متحده  قرار گذاشتند تا وی را زخمی کنند یا بکشند اما آن ها گیر پلیس افتادند و دستگیر شدند.

توماس گرینفیلد روز شنبه اعلام کرد که این توطئه از الگوی نگران کننده ی رهبران اقتدارگرا و حامیان آنها که در پی تعقیب و آسیب رساندن به مخالفانشان در سراسر جهان هستند پیروی می کنند و این موضوع نگران کننده است. وی همچنین ادامه داد که ایالات متحده ی آمریکا با کیائو مو تون همبستگی دارد و از وی به دلیل ” شجاعت قابل توجه او” تقدیر می کند.

وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: “میانمار بیانیه ی لیندا توماس گرینفیلد به عنوان نماینده ی دائم آمریکا در سازمان ملل را به شدت رد می کند و آن را قبول ندارد.”

وی افزود که کیائو مو تون از سمت خود به عنوان سفیر میانمار در سازمان ملل برکنار شده و در حال حاضر با حکم بازداشت به دلیل خیانت به دولت مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید