به گزارش CNN فارسی، یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به دستور ابراهیم رئیسی که گفته بود «دیگر نباید فقر مطلق وجود داشته باشد»، هشدار داد: «با شکلی که عمل می‌شود، نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر می‌شود.»

خسروفروغان گراین‌سایه در مصاحبه با ایلنا که دوم فروردین منتشر شد، همچنین با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاست‌های تورمی و ارزی افزود که در سال جدید «دهک‌های کم‌درآمد با مشکلات بسیار بیشتری مواجه می‌شوند و افزایش قیمت زیادی رخ خواهد داد».

به‌گفته آقای فروغان، افزایش حدود ۷۵ درصدی حقوق کارگران، نبود سیستم نظارت قوی برای کنترل قیمت‌ها و شیوه تخصیص ارز در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله مواردی هستند که باعث افزایش قیمت‌ها بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، ۱۷ اسفند سال گذشته در سخنرانی خود در مجلس خبرگان وعده داد که «فقر مطلق» را ریشه‌کن خواهد کرد.

ریشه‌کن کردن «فقر مطلق» در ایران از جمله وعده‌های حسن روحانی، رئيس‌جمهور سابق ایران، در انتخابات سال ۹۶ هم بود، ولی وزارت کار ایران مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد که یک‌سوم جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می‌برند.

هشدار رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر افزایش جمعیت زیر خط فقر مطلق در ایران در حالی است که سال گذشته خط فقر، به‌معنای حداقل هزینه معیشت یک خانوار، به‌‌طور متوسط حدود ۹ میلیون تومان در ماه اعلام شد.

به‌گفته رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی، «در مجموع چند موضوع و مصوبه در کنار هم قرار گرفته که تجربه بازار نشان می‌دهد آن‌چه اتفاق خواهد افتاد با آن‌چه کارشناسان در روی کاغذ می‌گویند کاملا متفاوت بوده و وضعت نامطلوبی در انتظارمان است».

دیدگاهتان را بنویسید